Tall Ships DelfSail 2016


KASKELOT

Foto: www.tallshipkaskelot.com / Rick Tomlinson

De Kaskelot is een traditioneel handelsschip en is een van de laatste nog varende houten schepen in dienst. Ze is gebouwd in Denemarken om plaatsen in Oost Groenland te voorzien van Goederen. Later werd het schip gebruikt voor de visserij op de Faeröer Eilanden. 

Bouwjaar: 1948
Lengte: 46.6 meter
Breedte: 8.5 meter
Diepgang: 3.6 meter
Hoogte: 32 meter

Meer informatie over de Kaskelot kun je vinden op: www.tallshipkaskelot.com 


KRUZENSHTERN
 
De Kruzenshtern is het grootste schip dat bij DelfSail aanwezig is. Deze 114 meter lange viermaster is in 1926 gebouw is Bremen als de ‘Padua’ en het op één na langste Tall Ship dat nog vaart. Ze is dan ook geschilderd in de drie kleuren van de toenmalige vlag van het Duitse Keizerrijk: zwart boven de waterlijn, wit op de waterlijn en rood onder de waterlijn. 

Na de Tweede Wereldoorlog werd het vrachtschip overgedragen aan de Sovjet-Unie en vernoemd naar de Russische ontdekkingsreiziger Adam Johann von Kruzenshtern.

Bouwjaar: 1926
Lengte: 114.5 meter
Breedte: 14.2 meter
Diepgang: 7.2 meter
Hoogte: 56 meter

Meer informatie over de Kruzenshtern kun je vinden op: www.kruzenshtern.info


OOSTERSCHELDE
 
De Oosterschelde is de laatste vertegenwoordiger van een grote vloot driemastschoeners die in het begin van de 20e eeuw onder Nederlandse vlag voeren. Dit grootste gerestaureerde zeilschip van Nederland is een monument voor de Nederlandse scheepsbouw en zeilende vrachtvaart op zee.

Bouwjaar: 1917-1918
Lengte: 50 meter
Breedte: 7.5 meter
Diepgang: 3 meter
Hoogte: 36 meter

Meer informatie over de Oosterschelde vind je op: www.oosterschelde.nl


STS POGORIA
 
De STS Pogoria is een Poolse barkentijn en werd in 1980 gebouw. Ze is onderdeel van een vloot van 18 schepen die werden ontworpen door door Zygmynt Choren. Drie andere schepen uit die vloot, de Russische Mir, de Poolse Fryderyen de Poolse Dar Mlodziezy zijn ook te zijn tijdens DelfSail.

Het schip raakte in 2009 zwaar beschadigd toen twee masten braken. Het wordt gebruik om training te bieden aan jongeren.

Bouwjaar: 1980
Lengte: 48 meter
Breedte: 8 meter
Diepgang: 3.8 meter
Hoogte: 32 meter

Meer informatie over Pogoria vind je op www.pogoria.pl


STS FRYDERYK CHOPIN

De STS Fryderyk Chopin is het jongste schip van de Poolse Tall Ships. Het schip wordt gebruikt voor marine educatie.

Op 29 oktober 2010 komt het schip in problemen. Zo’n 160 kilometer voor de kust van de Scilly-eilanden, ten zuiden van Engeland. Twee masten breken door de sterke wind en ruige zee. Er zijn 47 mensen aan boord, waaronder 36 kinderen die worden getraind. Gelukkig raakt niemand gewond.

Bouwjaar: 1990
Lengte: 55.5 meter
Breedte: 8.5 meter
Diepgang: 3.8 meter
Hoogte: 37 meter

Meer informatie over de Fryderyk Chopin vind je op: www.fryderykchopin.pl


NAO VICTORIA

De Victoria was één van de vijf schepen van de Portugese ontdekkingsreiziger Ferdinand Magellaan. Het schip is vernoemd naar de kerk Santa María de la Victoria de Triana, waar Magellaan zijn trouw zwoer aan keizer Karel V.

De Victoria was het enige schip dat de reis om de wereld voltooide.  Onder de leiding van Juan Sebastián Elcano keerde de Victoria op 6 september 1522 met slechts 18 bemanningsleden terug in Spanje. Het schip was het eerste schip dat een reis om de wereld had gemaakt.

Bouwjaar: 1519
Lengte: 25 meter
Breedte: 4 meter
Diepgang: 3.2 meter

Meer informatie over de Nao Victoria vind je op www.fundacionnaovictoria.org


EARL OF PEMBROKE
Deze filmster heeft een rol gehad in Alice in Wonderland, Treasure Island en Cloud Atlas. De driemaster is herbouwd in de traditie van oude Engelse Zeeschepen. Het schip dankt haar naam aan haar gelijkenis met het schip de Endeavour, waarmee Captain Cook naar Australië reisde.

Bouwjaar: 1945
Lengte: 44,2 meter
Breedte: 7,3 meter
Diepgang: 3,2 meter

Meer informatie over de Earl of Pembroke vind je op: www.earlofpembroke.com


SANTA MARIA MANUELA

Deze witte Gaffel Schoener valt op door haar bijzondere romp en de vier masten. Even boeiend is haar historie. Ze werd oorspronkelijk gebouwd als visserijschip, om rond New Foundland te vissen op kabeljauw, traditioneel een populair gerecht in Portugal.

Samen met andere schepen van het zelfde type, vormden zij een grote vissersvloot. Zelfs in de barre wateren rond Groenland werd door deze Portugese vissersschepen regelmatig gevist. Tijdens WW-II werden al deze schepen wit geschilderd, omdat Portugal als een van de weinige Europese landen neutraal bleef. Zo waren zij herkenbaar voor de onderzeeboten en hoopten niet aangevallen te worden.

In 2010 werd het schip aangekocht door de huidige eigenaar en in de record tijd van 62 werkdagen verbouwd tot een trainingsschip.

Bouwjaar: 1937
Lengte: 68.64 meter
Breedte: 9.92 meter
Diepgang: 4.40 meter

Meer informatie over de Santa Maria Manuela vind je op: www.santamariamanuele.pt


DAR MLODZIEZY

Dit zusterschip van de MIR, Pogoria en de Fryderyk Chopin wordt ingezet als opleidingsschip. Met haar lengte van 110,6 meter behoort ze tot de zeilreuzen van de wereld.

Bouwjaar: 1982
Lengte: 110,6 meter
Breedte: 14 meter
Diepgang: 6.6 meter
Hoogte: 49.5 meter


STATENJACHT DE UTRECHT

Statenjacht ‘de Utrecht’ is een reconstructie van een 18e eeuws admiraliteitsjacht. Het is tussen 1997 en 2003 gebouwd op traditionele wijze en op basis van originele tekening uit 1946.

Bouwjaar: 2003
Lengte: 23.5 meter
Breedte: 5.5 meter
Diepgang: 1.35 meter
Hoogte: 21.50 meter

Meer informatie over De Utrecht vind je op: www.statenjacht.nl


CHRISTIAN RADICH

Deze mooie witte driemaster werd gebouwd in 1937 en werd bekend van haar rol in de televisieserie The Onedin Line uit de jaren zeventig. Ze werd direct gebouwd als schoolschip in Noorwegen.

Met uitzondering van de Tweede Wereldoorlog heeft de Christian Radich altijd als opleidingsschip gevaren vanuit Oslo.

Bouwjaar: 1937
Lengte: 73 meter
Breedte: 9.7 meter
Diepgang: 4.7 meter
Hoogte: 37.7 meter

Meer informatie over de Christian Radich vind je hier: www.radich.no


THALASSA

De barkentijn Thalassa is een imposant en zeewaardig zeilschip, deze driemaster is één van de mooiste en snelste  zee-zeilschepen uit de vloot.

Bouwjaar: 1980
Lengte: 38.5 meter
Breedte: 8 meter
Diepgang: 3.9 meter
Hoogte: 35 meter

Meer informatie over de Thalassa vind je op: www.tallshipthalassa.nl


GULDEN LEEUW

De Gulden Leeuw had oorspronkelijk de naam M/S Dana. Ze werd gebouwd in opdracht van het Deens ministerie van landbouw en visserij. Ze werd ingezet voor marine biologisch onderzoek. Een paar jaar na oplevering werd ze 9 meter verlengd. In 2009 werd Dana opgekocht door een rederij uit Kampen en omgedoopt tot de Gulden Leeuw.

Bouwjaar: 1937
Lengte: 69.90 meter
Breedte: 8.60 meter
Diepgang: 4.60 meter
Hoogte: 44.20 meter

Meer informatie over de Gulden Leeuw vind je op: www.guldenleeuw.com


STS MIR

Deze Russische driemaster is een zusterschip van de Dar Mlodziezy. Het schip wordt gebruikt voor zeiltrainingen door de staatshogeschool voor zee-ingenieurs in Sint-Petersburg. Daarnaast wordt het ingezet voor opleidingen in de maritieme wetenschappen en oceanografie.

De Mir staat bekend als een van de snelste windjammer in haar klasse en heeft vele overwinningen op haar naam staan.

Bouwjaar: 1987
Lengte: 109 meter
Breedte: 13.90 meter
Diepgang: 6.40 meter
Hoogte: 50.10 meter

Meer informatie over de Mir vind je op: www.atseasailtraining.com


WYLDE SWAN

De Wylde Swan is de grootste tweemast-topzeilschoener ter wereld. Het schip was een marktjager. Dit houdt in dat het schip langs vissersschepen vaart om haring te kopen om dit vervolgens op de markt weer te verkopen.

Bouwjaar: 1920
Lengte: 62 meter
Breedte: 7.3 meter
Diepgang: 3.5 meter
Hoogte: 43 meter

Meer informatie over de Wylde Swan vind je op: www.wyldeswan.com


ATYLA

Het internationale sail-trainingsschip Atyla is een houten tweemaster. Het schip is tussen 1980 en 1984 volledig met de hand gebouwd door Spaanse familie. Voor de bouw van het schip zijn de scheepsbouwers zelf de Spaanse bossen in gegaan en hebben daar zelf bomen uitgezocht en omgezaagd. Het wordt nu gebruikt als trainingsschip.

Bouwjaar: 1984
Lengte: 31 meter
Breedte: 7 meter
Diepgang: 3
Hoogte: 25

Meer informatie over de Atyla vind je op: www.atylaship.com


KAPITAN BORCHARDT

Dit Nederlandse schip heeft vele name gehad. Zo heette ze achtereenvolgens Nora, Harlingen, Mowe, Vader Gerrit, In Spe, Utskar en het laatst Najaden. Onder die naam werd ze verbouwd en ingezet als trainingsschip voor de zeevaartschool van Stockholm.

Bouwjaar: 1917
Lengte: 42 meter
Breedte: 7 meter
Diepgang: 3.20 meter

Meer informatie over de Kapitan Borchardt vind je op: www.kapitanborchardt.pl


STATSRAAD LEHMKUHL

Dit van oorsprong Duitse schip werd gebouwd in de Bremerhaven in 1914 en werd Grossherzog Friedrich August gedoopt. Het diende oorspronkelijk als schoolschip voor de Duitse keizerlijke marine. Na de Eerste Wereldoorlog werd het schip in 1919 buitgemaakt door de Britten en in 1921 verkocht aan Kristofer Lehmkuhl, minister (statsråd) van werkgelegenheid in de Noorse regering.

In de Tweede Wereldoorlog kreeg het schip na de Duitse bezetting van Noorwegen in 1940 nogmaals een Duitstalige naam: de Westwärts. Na de oorlog, in 1945, kreeg het schip weer de naam Statsraad Lehmkuhl.

Bouwjaar: 1914
Lengte: 98 meter
Breedte: 12.6 meter
Diepgang: 5.2 meter
Hoogte: 48 meter

Meer informatie over de Statsraad Lehmkuhl vind je op: www.lehmkuhl.no