'Noord-Groningen lijdt imagoschade'

Bedrijven vinden Noord-Groningen een stuk minder aantrekkelijk als vestigingsregio dan voordat het nieuws over de zwaardere aardbevingen bekend werd. Particulieren vinden de regio ook veel minder aantrekkelijk als toekomstige woonplaats.
Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar imagoschade, dat de afgelopen week in opdracht van de Noorderperssociëteit is verricht door onderzoeksinstituut Marklinq van de Hanzehogeschool Groningen. Aan het onderzoek deden 335 bedrijven en 450 particulieren mee.
“Bedrijven geven de regio nu een vestigingscijfer van 4,6. Voor het nieuws over de aardbevingen was dat een 5. Een scherpe daling”, zegt lector marketing Karel Jan Alsem van de Hanzehogeschool, die verantwoordelijk is voor het onderzoek.
Om het tij te keren moet Den Haag investeren in de regio. Ook adviseert Alsem om in het vervolg in reclame-uitingen de naam Hogeland te gebruiken. Deze naam zou minder beladen zijn dan Noord-Groningen.
VVD-Tweede Kamerlid Betty de Boer reageerde tijdens de discussieavond afwijzend op het onderzoek: "Het is allemaal zo negatief. Ik heb het liever over de kansen van het gebied."
Lees hier het volledige onderzoeksrapport.