Afspraken over veiligere doorvaart in Eems-Dollardgebied

© FPS/Jos Schuurman
De Federale Directie Vaarwegen en Scheepvaart en Rijkswaterstaat gaan nauwer samenwerken. Dit moet zorgen voor een vlotte en veilige doorvaart in het Eems-Dollardgebied.
In de overeenkomst, die donderdag is ondertekend, zijn afspraken vastgelegd over het onderhoud van de vaarroute in de Eems en uit te voeren peilingen. Voor het uitvoeren van de baggerwerkzaamheden op het traject Eemshaven–Noordzee wordt Nederland verantwoordelijk.  

'Optimaal beheer vaarroute'

Ir. Sieben Poel, hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Nederland: 'We verruimen de vaarweg Eemshaven-Noordzee, zodat grotere schepen de Eemshaven veilig kunnen aandoen. Maar door rekening te houden met de natuurlijke ligging en diepte van de huidige vaarweg Eemshaven-Noordzee baggeren we zo min mogelijk. Door het bundelen van elkaars kennis en kunde, leidt deze samenwerking tot optimaal beheer van de vaarweg.'

Nederland verantwoordelijk

Volgens het Eems-Dollardverdrag uit 1960 is Duitsland verantwoordelijk voor de hoofdvaarweg. Vanwege het feit dat de grootste schepen nu naar de Eemshaven varen, wordt Nederland c.q. Rijkswaterstaat vanaf de start van de verruiming van de vaarweg Eemshaven-Noordzee verantwoordelijk voor het op diepte houden van dit tracé.

Passeerstrook

Om de bereikbaarheid van havens zoals Emden te optimaliseren, wordt aan weerszijden op de rechte stukken langs de verruimde vaarweg een passeerstrook gerealiseerd. Hierdoor kunnen sneller varende schepen, met name autocarriers met bestemming Emden, de grote diepliggende schepen passeren.
Duitsland en Nederland werken sinds het midden van de vorige eeuw samen om een veilige doorvaart van de scheepvaart in het Eems-Dollardgebied te waarborgen.