ING schrapt 137 callcenterbanen in Groningen

© Lex van Lieshout (ANP)
Bij ING in Groningen verdwijnen komend voorjaar 137 fulltime banen. Het gaat om callcenterwerk. Dat wordt verplaatst naar Leeuwarden, waar ING straks de contacten met klanten gaat concentreren.
Vooral flexwerkers zijn de dupe, maar ook vaste krachten komen op straat te staan. De maatregel maakt deel uit van een grootscheepse reorganisatie, waarbij landelijk zo'n 2.700 banen worden geschrapt.

Efficiënter

Volgens ING is het efficiënter om alle klantcontacten in Leeuwarden onder te brengen. De Friese hoofdstad is met zo'n 1.000 werknemers een van de kernlocaties van ING in Nederland.
'Het afgelopen jaar is in Leeuwarden een proef gedaan met multifunctionele klantenserviceteams. Op dit moment zijn er nog aparte teams voor contact per telefoon, e-mail, chat of Twitter. Door deze teams in te zetten op alle kanalen kunnen we efficiënter werken', zegt woordvoerder Mandy van der Bent.

Minder mensen nodig

ING denkt daardoor minder personeel nodig te hebben. Tegelijkertijd wordt het mogelijk om meer mensen in vaste dienst te nemen. 'Op dit moment is de verhouding 70% flexwerkers en 30% vaste krachten, dat wordt straks 20-80', aldus Van der Bent.
Het personeel is begin deze week geïnformeerd. De medewerkers die in Groningen weg moeten, kunnen in Leeuwarden solliciteren naar een plek binnen de nieuwe organisatie. Het is de bedoeling dat de reorganisatie halverwege komend voorjaar is afgerond.

130 banen blijven

Op het ING-kantoor in Groningen blijven 130 banen behouden. Daarbij gaat het om callcentermedewerkers die zich onder meer met hypotheken bezighouden.
Hoewel de helft van het personeel in Groningen straks weggaat, zegt ING niet op zoek te gaan naar een andere locatie: 'Dat is niet aan de orde.'