Waarom seinstoringen zo veel impact hebben

© Jeroen Bos/112 Groningen (archieffoto)
Geen of minder treinen. Vertragingen. Seinstoringen zorgen regelmatig voor oponthoud op het spoor, zo ook donderdag tussen Groningen en Leeuwarden. Maar waarom kunnen de treinen niet gewoon rijden?
Automatisch op rood

Volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail springen de seinen uit veiligheid bij een storing automatisch op rood. Het gevolg is dat machinisten bij ieder sein toestemming aan de verkeersleiding moeten vragen om door te rijden. Dat houdt dus in: meerdere keren per rit.

Langere reistijd

Pas dan kan de trein verder. Omdat dit voor een langere reistijd zorgt, schrapt de vervoerder in zo'n situatie treinen om weer ruimte in de dienstregeling te krijgen.
In zo'n geval zijn sneltreinen vaak de pineut. Doordat er bij ieder sein gestopt moet worden, lopen deze treinen meer vertraging op dan hun 'slome broertjes'.