Gronings bedrijf helpt webshops beter te scoren bij Google

Search Engine Optimalization, afgekort SEO. Dat is de techniek waarmee bedrijven zoals webwinkels hoger kunnen eindigen in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. En wie daarin hoog staat, krijgt meer klanten.
Het Groningse Reload SEO heeft een speciaal algoritme ontwikkeld waarmee in Google hoger te scoren valt. In het halve jaar sinds de oprichting zijn daarmee al driehonderd bedrijven als klant binnengehaald.
'En we groeien elke maand met vijftig procent', zegt Reload SEO-oprichter Lukas Hietkamp. Het bedrijf telt inmiddels zes werknemers en maakt zich op voor uitbreiding naar de Verenigde Staten en Azië.

Midden- en kleinbedrijf

Hietkamps bedrijf doet het met name goed bij ondernemers in het midden- en kleinbedrijf.
'Met ons algoritme geven we webwinkeliers feedback over hoe goed de teksten op hun site zijn geschreven en hoe dat beter kan. Zij kunnen vervolgens zelf hun teksten optimaliseren en hoeven hiervoor niet langer dure externe tekstbureaus in te schakelen', stelt Hietkamp.
Hij heeft al becijferd dat er wereldwijd drie miljoen webshops zijn die van zijn diensten gebruik zouden kunnen maken.

Geen garantie

Overigens is er geen garantie op een eerste plek in de Google-zoekresultaten met het algoritme van Reload SEO. Dat bepaalt het resultaat voor slechts 30 procent.