'Toerisme in Groningen moet vernieuwen'

© Jos Schuurman (FPS)
De toeristische sector in Groningen moet vernieuwen en misschien zichzelf wel opnieuw uitvinden. Daarmee kan de provincie voorkomen dat het aantal toeristen daalt.
Dat zeggen economen van het ING Economisch Bureau in het rapport 'Toerisme in de regio'. Hoewel er in 2015 een opleving van het aantal toeristen in Groningen was, die vooral te danken is aan de Bowie-tentoonstelling in het Groninger Museum, ziet de ING de sector onder druk staan.

Innovatie is nodig

Om te voorkomen dat het tijdelijke oplevingen zijn, is volgens de ING innovatie van het recreatieve aanbod nodig. 'Groningen is een prachtige stad, maar het moet niet blijven bij die ene Bowie-expositie', zegt Henk van den Brink, één van de opstellers van het toerismerapport.
'Om aantrekkingskracht te houden moeten er niet alleen blijvend dergelijke publiekstrekkers zijn', meent Van den Brink. 'Het recreatie-aanbod is nu vrij standaard. Vernieuwing van verblijfsaccommodaties is belangrijk. Wat ontbreekt, zijn bijvoorbeeld interessante thema- en designhotels.'

Dagtrips

Van den Brink wijst erop dat Groningen een heel populaire plek is voor een dagtrip, maar dat bezoekers aan het eind van de dag meestal huiswaarts keren. 'Door samen te werken met andere provincies en door gezamenlijke campagnes zijn mensen te verleiden tot een langer verblijf. Nu organiseren provincies dat nog teveel op eigen houtje.'

Onderaan

Een echt toeristische provincie is Groningen niet, ondanks alle investeringen en promotiecampagnes van de voorbije jaren. Met een aantal van 1,5 miljoen overnachtingen in 2015 staat Groningen onderaan in de ranglijst van provincies. Ook het aantal horecabedrijven en attracties ligt ver onder het landelijk gemiddelde.
Groningen trekt wel veel buitenlandse toeristen; ongeveer dertig procent van alle toeristen komt uit een ander land.