Grenzen verleggen met een bloemenzaak

Krimp een probleem? Nou, er zijn niet alleen nadelen zegt René Schut Bloem & Plant in Musselkanaal. 'Overal in de omgeving vallen gaten. Er zijn veel bedrijven die stoppen. Dat kunnen andere ondernemers weer opvullen.' Voor Schut is het één verklaring voor de groei van Bloem & Plant, maar het is niet de enige en zeker ook niet de belangrijkste oorzaak van de explosief gestegen verkopen.
r>

D
e banen liggen er niet voor het oprapen, de jongeren trekken er weg, de bevolking vergrijst en de inkomens zijn er laag. Het zijn de verschijnselen van een krimpregio. Niet de beste plek om een bedrijf te beginnen, zou je denken. Toch zijn er ondernemers die het aandurven en er ook nog een succes van weten te maken. Deze week drie ondernemers uit het krimpdorp Musselkanaal aan het woord.


Door Loek Mulder


René (47) drijft samen met zijn vrouw Regina (43) de bloemisterij Bloem & Plant op de hoek van de Marktstraat en de Technicumstraat. Een zaak waar niemand aan voorbij rijdt zonder even opzij te kijken. Het is een winkel die de aandacht trekt van het oog. Vanwege de uitbundige uitstalling buiten en de weelderige aankleding en bloemenzee binnen.

Dat dit het resultaat is van hun plannen waarmee ze een jaar of vier geleden Bloem & Plant startten, is vooral voor henzelf een verrassing. 'Het is momenteel alle remmen los', omschrijft Regina de alsmaar toenemende drukte.

Des te verrassender is het omdat het eigenlijk allemaal begon omdat het niet anders kon. Regina's ouders waren eigenaar van het in de regio bekende Bloemen en Plantencentrum Valthermond. Regina en haar man werkten er samen ook. Het bedrijf had het moeilijk en na het overlijden van Regina's vader besloot haar moeder de deuren te sluiten.

Bikkelen

'Een eigen bloemenzaak was niet als een grote droom voor ons.' Het was allemaal veel simpeler. 'Wat voor keus hadden we. Zouden we niks doen, dan zouden we op straat staan. Zouden onze plannen voor een eigen zaak mislukken, dan zou dat ook het geval zijn.'
De start was zwaar. 'Ik heb vaak gedacht: Straks zijn we alles kwijt. Het was moeilijk. We hebben samen vier kinderen, soms had ik werkelijk geen idee hoe we het allemaal voor elkaar moesten krijgen.'
Ze huurden een pand in Musselkanaal en ze besloten echt iets nieuws neer te zetten. Radicaal werden alle vertrouwde leveranciers aan de dijk gezet. Voor de rest lieten ze zich vooral leiden door hun intuïtie, zegt Regina. 'Er is geen vooraf uitgedachte lijn. We willen vooral vooruit, vernieuwend zijn en voorop lopen in trends.'
En het is ook nu nog bikkelen. Werkweken van tachtig uur zijn de norm en om vijf uur uit de veren is normaal. Om de zaak maar op orde te hebben voordat de eerste klant arriveert. En om de week vertrekken ze zaterdagnacht om half vier 's nachts naar de bloemenveiling in Aalsmeer, omdat alleen daar de bloemen te vinden zijn waarmee ze zich kunnen onderscheiden. Want dat is dan misschien wat het dichtst bij de kern van hun aanpak komt: beleving bieden.

Plafond

Ook al worden ze inmiddels geholpen door vijf man personeel, waaronder Regina's moeder en zus, het managen blijft een opgave. 'Wij zijn bloemisten, we zijn goed in ons ambacht', legt Regina uit. 'Het managen van de zaak, is iets wat erbij hoort. Maar eigenlijk ben ik het liefst de hele dag met bloemen bezig.' Omdat de boel hen boven het hoofd dreigt te groeien springt de branchevereniging bij. Regina: 'Die stelde vast dat hier twee perfectionisten bezig zijn. Ze zeggen dat we dingen moeten loslaten.'
Dankzij hun inzet en bedrijfsfilosofie heeft Bloem & Plant in vrij korte tijd naam gemaakt in de regio. Meer dan de helft van alle klanten komt van buiten Musselkanaal. 'En nu ineens stromen de offerteaanvragen binnen van bedrijven die bloemen van ons willen.'
Reclame maken ze niet. Ja, van mond-tot-mond, maar dat speelt zich buiten hen om af. En Facebook.

Gedreven

Met het idee dat ze in een krimpende en sociaal-economisch zwakke regio ondernemen zijn René en Regina helemaal niet bezig. En eigenlijk valt het in het winkelgebiedje waar ze zitten wel mee met de leegstand. René: 'Er zitten aardig wat zelfstandige ondernemers. Die zijn gedreven. In Stadskanaal is dat ietsje anders. Daar heb je meer ketens die hun filialen hebben gesloten.'
Mensen raden hun aan ook elders een zaak te beginnen. Regina moet er niet aan denken. Een doelstelling voor de komende jaren? 'We wisten al niet waar we aan begonnen', lacht René. 'Waar het naar toe gaat, daar hebben we eigenlijk ook geen idee van. Wist je maar waar het plafond zat.'
Binnekort in deze serie een andere krimpondernemer die tegen alle trends in groeit: Michaël Rolfes van fietsenzaak Rolfes Sports, ook in Musselkanaal.

Lees hier de andere NoordZaken/verhalen.