Vaargeul Eemshaven wordt geschikt gemaakt voor grotere schepen

Rijkswaterstaat begint na de zomer met het verdiepen van de vaargeul naar de Eemshaven. Die wordt geschikt gemaakt voor schepen met een diepgang van veertien meter. Dit is nodig vanwege de economische ontwikkelingen in de Eemshaven.
Keileem en zand

'Eén van de belangrijkste knelpunten zit bij de Eemshaven zelf', zegt projectleider Okke van Brandwijk.'Daar moet keileem worden weggehaald bij een drempel.' Een ander knelpunt zit bij het eiland Borkum. Daar moet anderhalve meter zand worden weggegraven.

Natuurlijke vormen volgen

Het doel is om de natuur zo min mogelijk te belasten door de werkzaamheden. 'We volgen zoveel mogelijk de natuurlijke vormen van de watergangen', legt Van Brandwijk uit. 'We gebruiken de diepe delen van de Eems Dollard die er nu al zijn. Ook gaan we niet dwars door een zandbank, maar er net omheen.'

Hergebruik

Ook wordt het verwijderde materiaal hergebruikt. Een deel gaat naar het kwelderlandschap Marconi bij Delfzijl. Daar komt een kwelder met een vogelbroedeiland. De rest gaat naar een vogelbroedeiland in de buurt van de Eemshaven.

Dertig miljoen

Het verdiepen van de vaargeul naar de Eemshaven kost in totaal dertig miljoen euro. De baggerklus moet eind oktober 2017 klaar zijn. Het is de bedoeling dat het scheepvaartverkeer er geen last van heeft.