Tom-Jelte Slagter: 'Ik wist meteen dat het heel erg was'

Wielrenner Tom-Jelte Slagter uit Slochteren is het met de internationale wielerunie UCI eens dat er minder motoren tijdens wielerwedstrijden moeten worden ingezet. Daarmee zouden de wedstrijden veiliger moeten worden.
Ook zouden de motorrijders, met onder andere cameramensen achterop, een speciaal rijbewijs moeten halen om in een wielerronde mee te rijden.

Coma

Dat zegt de UCI nadat afgelopen weekend een wielrenner in coma is geraakt in de Ronde van België. Twee motoren reden op het peloton in. Slagter zat ook op de fiets en reed vlak langs het ongeluk, waar ook een ploegmaat bij betrokken was.

'Harde klap'

'Het enige dat ik hoorde was een harde klap. Dan rij je er langs en ik wist meteen dat het heel erg was. Ik pakte direct mijn oortje en riep in het Engels: Grote valpartij, twee motoren op de grond met een hoop renners en ik weet niet of er iemand van ons bij is', zegt de renner van Cannondale.
Vol ongeloof
'Dan ben je binnen een paar seconden tientallen meters verder en kijk je elkaar aan.. Zag jij dat ook? Zeggen we dan vol ongeloof.. Even later hoorde ik op mijn oortje dat de jury de wedstrijd afgelaste.'

De Groninger heeft de Belgische wielrenner Stig Broeckx niet meer gesproken. 'Niemand denk ik. Hij ligt in coma en de eerste 72 uur zijn erg belangrijk, maar ik heb nog niks gehoord.'

Speciale rijbewijzen

Slagter hoopt dat het plan van de UCI snel wordt ingevoerd, maar Slagter oppert zelf ook twee oplossingen voor een veiligere koers. Volgens hem zouden de motorrijders, de motards, speciale rijbewijzen moeten halen. Ook moeten ze meer bij het peloton betrokken worden.

Meer ervaring

'De renners en ploegleiders maken deel uit van het peloton en reizen met z'n allen de wereld over. Wij hebben daar ervaring in. Maar als motards ook mee reizen en meerdere keren per jaar grote wedstrijden doen, krijgen zij ook ervaring.'
'Dan weten ze precies hoe het er in het peloton aan toe gaat. Ik heb er mijn twijfels bij dat motards van tegenwoordig dat weten', zegt Slagter.

Wanneer?

Of het plan nog vóór de start van de Tour de France, in juli, wordt ingevoerd, is niet duidelijk. 'We wachten het af, maar het zou erg mooi zijn. Hoe eerder hoe beter.'
Beelden van na de crash