NS laat oog vallen op noordelijke spoorlijnen; Arriva is 'not amused'

De NS sluit niet uit in de toekomst toch weer regionale spoorlijnen te gaan exploiteren. Dat liet topman Roger van Boxtel doorschemeren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.
Het spoorbedrijf blijft zich tot 2019 concentreren op het verbeteren van de prestaties op het landelijke hoofdrailnet. Als de NS daarin slaagt, 'dan kunnen er nieuwe situaties ontstaan', aldus Van Boxtel. Provincies zouden de NS dan volgens hem weer kunnen vragen op regionale lijnen te gaan bieden.

In het verkeerde keelgat

De uitspraak van Van Boxtel valt verkeerd bij Anne Hettinga, topman van Arriva Nederland en voorzitter van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), de brancheorganisatie waarin andere spoorvervoerders zijn verenigd.
Hij zei 'helemaal verbijsterd' te zijn door de opmerkingen van de NS-baas. De NS moet zich tot 2025 niet meer inlaten met de regionale lijnen, meent de FMN-voorzitter. In dat jaar loopt de concessie van de NS voor het hoofdrailnet af.

Oneerlijke concurrentie

Volgens Hettinga heeft de NS belangstelling voor de regionale spoorlijnen in zowel Groningen als Friesland. 'De NS heeft vanuit haar positie een grote voorsprong op regionale vervoerders als Arriva', zegt Hettinga. 'Als NS meedoet door in te tekenen op de aanbesteding, is er sprake van oneerlijke concurrentie. Het zou eerlijk zijn wanneer partijen op basis van gelijkwaardigheid concurreren, dat is niet het geval.'

Gotspe

Het zit Hettinga dwars dat de NS overweegt terug te keren op regionale spoorlijnen. 'Nog niet zo lang geleden constateerde de NS dat deze lijnen onrendabel waren. Dan is het een gotspe wanneer het zou besluiten om wel weer mee te dingen naar deze lijn.'

Kiezen

Gevraagd om een nadere toelichting geeft NS-woordvoerder Eric Trinthamer aan dat de zaken wat hem betreft iets anders liggen. 'Diverse provinciebestuurders hebben NS gevraagd te overwegen om toch weer een bod te doen op een regionale concessie, als Arriva als enige regionale vervoerder intekent. Dan kunnen ze in elk geval kiezen'.

Qbuzz

NS heeft eerder bekendgemaakt haar busonderneming Qbuzz van de hand te willen doen. Hettinga heeft de indruk dat Van Boxtel ook in dit opzicht van gedachten is veranderd. Volgens Trinthamer klopt dit evenmin. 'Die verkoop gaat zeker door. Maar de prijs moet goed zijn en het moet ook goed zijn voor de mensen die er nu werken.'