Geen oranje EK voetbal: wat kost dat de Groninger ondernemers eigenlijk?

Het Europees Kampioenschap voetbal staat voor de deur. Vrijdag begint het gevecht om de Europese titel in Frankrijk.
Daar waar de straten in Stad en Ommeland twee jaar geleden oranje kleurden, blijft het nu angstvallig stil: we zijn er niet bij. Maar wat is het economisch gevolg? RTV NoordZaken neemt de proef op de som.
Wanneer 'onze' Arjen Robben uit Bedum op dreef is, zijn de oranje wuppies niet aan te slepen. Dat bleek ook twee jaar geleden, toen Nederland een prachtige derde plaats bereikte op het WK in Brazilië. De Grote Markt stond vol met duizenden mensen, de tap in de horeca draaide overuren en de supermarkten buitelden over elkaar heen met kortingsacties. Die taferelen blijven dit jaar allemaal achterwege. We zijn er niet bij. Maar een EK zonder Nederlands Elftal, in hoeverre zorgt dat nu voor inkomstenderving?

Duitse shirts in de winkel

In ieder geval niet bij ondernemer Bert Stuut uit Bad Nieuweschans. De voormalig teammanager van Jong BV Veendam bestiert al jarenlang met succes een supermarkt in de grensregio. 'Ik denk niet dat ik er veel van ga merken', zegt Stuut. 'Ruim 85 procent van mijn klanten komt uit Duitsland en zij doen gewoon mee. Als ondernemer houd ik het neutraal, ook om mijn Nederlandse klanten tegemoet te komen.'
'Maar de komende weken promoot ik het EK wel in mijn winkel en komen er ook Duitse shirts in de winkel te hangen. En de barbecues worden in Nederland ook wel zonder het EK voetbal georganiseerd. Ik denk niet dat ik er veel van ga merken, de horeca zal er vast meer last van hebben.'

Restaurants blij met oranjeloos EK

Deze laatste conclusie van Stuut valt ten dele te onderschrijven, zo schetst Jan Bas van Aalderen de situatie. Van Aalderen is eigenaar van dinercafé Soestdijk, café Bommen Berend en voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Groningen. Volgens hem zal een deel van de horeca de reuring van het EK voetbal missen, maar zullen de restaurants er niet rouwig om zijn.
'Wanneer het Nederlands elftal op een groot toernooi speelt, hebben restauranteigenaren een slechte dag', zegt Van Aalderen. 'Mensen kijken de wedstrijd in het café of blijven thuis, maar ze gaan in elk geval niet uit eten. Restaurants draaien in dat geval met de helft van de normale personeelsbezetting.'

Extra weekenddag in de horeca

De caféhouders zullen het ontbreken van Nederland in Frankrijk wél betreuren, aldus Van Aalderen. Daarbij speelt de aanwezigheid van een groot scherm op de Grote Markt ook een prominente rol. 'Het trekt veel meer mensen naar Groningen, ook mensen uit de provincie. Tijdens het jaar waarin een EK of WK wordt gespeeld, wordt er heel veel omzet gedraaid. Daarbij moet ik wel een kanttekening maken. Wanneer Nederland op donderdag speelt, is het in mijn café Soestdijk op vrijdag en zaterdag veel rustiger.'
'De cafés rondom de Grote Markt kunnen deze avond dan als extra weekenddag noteren', vervolgt hij. 'Maar over het hele jaar gezien is de omzetstijging tijdens een WK of EK klein. Mensen kunnen hun geld toch maar één keer uitgeven. Maar een EK of WK met al die mensen in de stad zie ik meer als evenement. Als horecaondernemer heb je toch een bepaalde drive om reuring in de tent te creëren.'

'Mensen blijven toch eten en drinken'

De conclusie van Van Aalderen wordt onderschreven door Ruud Koning, bijzonder hoogleraar sporteconomie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Koning denkt dat ondernemers niet per sé een minder goed jaar hoeven te draaien. 'Ik vermoed dat de reisbranche er meer last van zal hebben dan andere branches. Zij wilden de Nederlanders graag per bus of vliegtuig naar Frankrijk brengen, maar dat blijft nu achterwege. Wat je verder ziet tijdens grote toernooien is dat supermarkten allerlei acties voeren. Die acties zijn er nu niet. Maar mensen blijven toch eten en drinken, daar moeten we niet te dramatisch over doen.'

Werknemers productiever zonder EK

Koning ziet dat het mislopen van het EK voetbal ook positieve gevolgen kan hebben. 'Ik ken het speelschema niet, maar wanneer Nederland om vijf uur 's middags zou spelen, sluit de BV Nederland om vier uur haar deuren. Dat hakt er veel meer in. De arbeidsproductiviteit van werknemers tijdens een groot toernooi daalt, en dat kost de werkgevers geld. Ook zijn werknemers overdag minder productief, omdat ze op voetbalsites nog even het laatste nieuws willen checken en met collega's discussiëren over het Nederlands Elftal. Veel bedrijven organiseren ook een voetbalpoule, dat houdt werknemers dan bezig. En al die dingen gaan wel ten koste van de productiviteit.'