Huwelijk bloeit met vallen en opstaan bij Groninger trouwondernemers

© Jos Schuurman/FPS
Voor velen is het de mooiste dag van hun leven: de trouwdag. Maar in Groningen zijn er steeds minder stelletjes die kiezen voor een dag in een vlekkeloos pak en het maagdelijk wit. Het geregistreerd partnerschap rukt op en Groningen herbergt steeds meer kinderen van ongetrouwde ouders. Het initiatief Partners in Trouwen moet ondernemers in de branche nieuw perspectief bieden.
Door Martijn Folkers

Het is september 2012. De economie heeft het moeilijk en in Oost-Groningen is het helemaal zaak om de eindjes aan elkaar te knopen. De crisis bereikt een hoogtepunt en de striemende noordooster tegenwind komt in de provincie net iets harder aan bij de consument.
Dat merkt een aantal ondernemers in de trouwbranche ook. Toekomstige echtparen trekken de broekriem aan. De gedroomde trouwauto wordt even gelaten voor wat het is, de jurk herbergt iets minder pracht en praal en het pak is ook niet meer van Armani.

Samenwerking is noodzakelijk

Dat kan zo niet langer, denkt een aantal trouwondernemers. Het roer moet om. Ze steken de koppen bij elkaar en zien in dat ze de crisis alleen gaan overleven door samen te werken. Een nieuw initiatief is geboren: Trouwkanaal.
Het concept werkt als volgt: tientallen ondenemers sluiten zich aan, er wordt een beurs georganiseerd en de bedoeling is dat aangesloten ondernemers elkaar de handel gunnen. Dat lijkt goed te gaan, totdat een ondernemer eruit stapt en de naam meeneemt.
De aangesloten ondernemers wanhopen echter niet. Hetzelfde concept krijgt een nieuwe naam: Partners in Trouwen.

Vallen en opstaan

En dit initiatief houdt het ook alweer een aantal jaren vol. Volgens Ineke Pals, een van de oorspronkelijke bedenkers en eigenaar van De Bruidssalon in Stadskanaal, komt het succes met vallen en opstaan.
'We zijn goed op weg, al kan het natuurlijk altijd beter', zegt ze. 'We hebben nu 30 trouwondernemers die bij ons aangesloten zijn. Dat waren er vorig jaar nog 37. Een aantal is om verschillende redenen afgehaakt: de een heeft het te druk en de ander stopt met zijn onderneming. We streven ernaar om op 35 ondernemers in de branche te zitten.'
Dat gaat niet zomaar, want die 30 ondernemers zijn ieder actief op een ander gebied en zijn dus geen directe concurrenten van elkaar. Het doel is dat de aangesloten bedrijven elkaar versterken en niet elkaars klanten inpikken.
'Allemaal verschillende ondernemers maakt het een beetje exclusief', aldus Pals. 'We hebben een nagelstylist, een kapper, een herenmodezaak, bruidsmode, trouwautoverhuur, een grafisch ontwerper voor de trouwkaart, je kunt het zo gek niet verzinnen.'

Creatieve trouwondernemers

De bedoeling is dat die exclusiviteit blijft. Wel hopen de ondernemers bij Partners in Trouwen dat een aantal bijzondere, creatieve trouwpartners zich bij het initiatief willen aansluiten. Zo herbergt PIT al een edelsmit, een levensloopschilder en een barbier.
Voordat het zover is, gaan de betrokkenen aan de slag om de aangesloten leden van voldoende munitie te voorzien. De leden betalen een bedrag van 125 euro per jaar om lid te zijn. Daarvoor krijgen ze onder meer de kans om deel te nemen aan een trouwbeurs, het bijwonen van twee netwerkbijeenkomsten en reclameruimte.

Leermoment

Die beurs is een van de trekkers waarom het interessant is voor ondernemers, zegt Pals. Maar ook daar worden opgedane ervaringen gebruikt als leermoment.
'Vorig jaar vroegen we entree voor de beurs bij museumspoorlijn STAR, daarvoor konden bezoekers ook met de trein meereizen. We hebben geleerd dat dit niet werkt, dus doen we het dit jaar gewoon weer gratis.'
Of het lidmaatschap van PIT qua rendement aantrekkelijk is, vindt Ineke Pals lastig te zeggen. 'Bij de vorige beurs heb ik zelf een aantal klanten overgehouden, maar dat was niet iedereen gegund. Ik denk echter dat je het succes vooral op de langere termijn moet verwachten. Sommige stellen gaan niet over één nacht ijs, wanneer ze willen trouwen. Het kan dan zomaar zijn dat ze een bedrijf wel op de beurs hebben gezien, maar pas een jaar contact met ze leggen.'

Geduld

Dan kan het betekenen dat de euro's wel geïnvesteerd zijn, maar niet direct de kant van de ondernemers uitrollen. 'Daarvoor moet je geduld hebben. Maar bij de afgelopen bijeenkomst ontmoetten twee ondernemers elkaar, en ik zag later op Facebook dat ze een samenwerking met elkaar zijn aangegaan. Dat vind ik zo leuk, het samenwerken werkt dan echt.'
Het initiatief is in elk geval niet onopgemerkt gebleven. Want alhoewel Partners in Trouwen haar roots heeft in Oost-Groningen, zijn er nu ook ondernemers uit andere gebieden die zich aansluiten.
'Er is een vrouw die een schattig VW-busje verhuurt voor trouwdagen. Zij komt iedere keer trouw uit het Friese Jirnsum. Verder zijn er bedrijven uit de stad Groningen aanwezig en melden zich ook trouwondernemers uit Drenthe aan.'
Of Partners in Trouwen verder kan groeien, vindt Pals lastig in te schatten. 'We merken wel dat de crisis voorbij is. Toen werd er veel minder getrouwd. Ikzelf merk dat het dit jaar wel weer in de lift zit. Dat stemt mij hoopvol.'