Zomerserie campings in Groningen: voor rust en natuur naar de Papaver in Sellingen

De zomer is in volle gang. De belangrijkste periode van het jaar voor de recreatieve sector in Groningen. Volgens de Recron, de belangenvereniging van recreatieondernemers, gaat het langzaam beter met de sector. 'De soep is nog dun, maar wel lekker.'
Noordzaken bezoekt enkele campings in de provincie, die zich op een bepaalde manier onderscheiden. In deze tweede aflevering viersterrennatuurcamping De Papaver in Sellingen.

Door: Theo Sikkema

Wie een kijkje neemt op camping De Papaver stelt de veelzijdigheid van de natuur in Groningen vast. De boomrijke vegetatie doet in niets denken aan de weidsheid van het Hogeland of de graanvelden in het Oldambt. De Papaver ademt een oase van rust en ligt aan de boorden van een meer, dat ontstaan is door zandwinning. Eigenaar Hans Doorschodt is een Drent, die hier in 2002 per toeval terecht is gekomen. De 59-jarige ondernemer is al een kleine veertig jaar zelfstandige en heeft veel voetstappen in de grafische wereld liggen. 'Ik wilde mijn pak aan de wilgen hangen. Ik had twee en een halve hectare grond, maar dat was vogeltjesland. Vroeger kampeerde ik zelf ook veel en we stonden een keer ergens in Duitsland op een kleine camping en toen voelde ik: dit wil ik ook.'

Groots plan

In 2001 had de enthousiaste spreker op internet al gezien dat De Papaver te koop stond. 'Ik dacht: dat kan niks zijn. Drie maanden later reed ik van Groningen naar Stadskanaal en toen ben ik toch even gaan kijken. Ik zag het en riep direct: 'Verkocht'.' Bij de camping lag geen snelweg, reden geen treinen en was geen extreme verlichting. Ook waren er geen plannen voor grote windmolens. 'In 2002 stond de overheid open voor economische impulsen en toen heb ik een groots plan gepresenteerd om veertien hectare in te richten.' Die plannen zitten nog altijd in het vat, omdat naast De Papaver nog sprake is van zandwinning. Doorschodt had het meer aan de noordzijde van zijn camping er al lang bij willen hebben. Het lijkt erop dat zijn expansiedrift het komend jaar eindelijk gerealiseerd kan worden, omdat de oevers van de zuidplas beschikbaar komen voor verdere ontwikkeling van recreatie.

Naar 100.000 overnachtingen per jaar

Nu heeft de camping 150 plaatsen, waarvan er gemiddeld rond de honderd verhuurd zijn. Er is een plan om naar 250 plekken te gaan. Momenteel zitten er in de vakantieperiode steeds rond de vijfhonderd gasten op de camping. Binnen drie jaar wil Doorschodt op honderdduizend overnachtingen per jaar zitten en dan wordt op De Papaver en in de omliggende regio een omzet van vijf miljoen euro gegenereerd. Zover is het nu nog niet. Het moet momenteel in een half jaar verdiend worden. 'Om het hele jaar open te zijn, heb je vaste accomodaties nodig. Daar hebben we nu wel toestemming voor. Maar voorlopig zijn we nog vanaf Pasen open tot en met de schoolvakanties en dan gaan we in de najaarsmodus.' Vaste accomodaties zijn chalets, mobile homes en dergelijke.

Gestripte Cessna

In het kader van de gewenste uitbreiding is er achterop het terrein al voor zeshonderdduizend euro een groot complex gebouwd met sauna's, een whirlpool en stoombaden. 'We zijn ook op zoek naar een duikclub om het water meer te benutten. Obstakels onder water, zoals een gestripte Cessna of een soort scheepswrak, moeten dat aantrekkelijker maken. De plannen van Doorschodt gaan nog verder. Rondom De Papaver ligt dertig hectare bos van Staatsbosbeheer met mountainbikeroutes, waar ook iets mee te doen is in relatie tot het verblijf van wielerliefhebbers op de camping. 'We willen meer met themaweekenden gaan doen. Het is voor recreatiebedrijven namelijk belangrijk om aan seizoenverlenging te doen', weet Doorschodt zeker.

Geen partytenten en ander lawaai

Wat hij ook zeker weet, is dat hij zijn camping nog nadrukkelijker als natuurbedrijf wil neerzetten. 'Het is van belang om mensen met gelijkgestemde interesses te krijgen. Hier is het om tien uur 's avonds stil. We hebben geen partytenten of veel ander lawaai. Je moet daarin ook gasten durven weigeren, die niet in dat beeld passen en elders waarschijnlijk beter op hun plek zijn. Kwaliteit zit in het 'nee' verkopen, waarbij je het je wel moet kunnen veroorloven om omzet weg te sturen. Dat noem ik valse omzet, omdat het waarschijnlijk toch geen vervolg krijgt. In die zin is de eerste gast het duurst.'

Gasten veelal uit studentensteden

Het profiel van De Papaver bestaat uit rust, natuur en buitenleven. Het bezoekersbeeld is wat anders dan gemiddeld. Dertig procent van de mensen komt uit de buurt en de rest van buiten Noord-Nederland. 'Heel veel komen hier al jaren. Ze komen vaak uit studentensteden als Wageningen, Leiden, Delft en Amsterdam. Negentig procent gaat denk ik via mond-op-mondreclame. We hebben al zeven jaar geen reclame gemaakt. We zijn niet de goedkoopste, maar de gasten waarderen het wel.'

Nog geen stuiver verdiend

Voor activiteiten op de camping zijn contacten gelegd met lokale partijen. Het bouwen van vlotten wordt door de scouting begeleid. Boogschieten gaat in combinatie met een schietclub uit Ter Apel en ook de v olleybalclub uit de buurt wordt erbij betrokken. Zo wordt ook iets teruggedaan voor de regio, waarbij het ook het streven is om deze partijen er financieel iets beter van te laten worden. 'De schoorsteen moet roken, maar we zijn niet dagelijks bezig met geld. Feit is wel dat we door de vertraging van de plannen de afgelopen jaren nog geen stuiver verdiend hebben. Dan moet het zandwinningsbedrijf eerst weg en dat lijkt nu eindelijk te gebeuren.'

Meer samen optrekken

Doorschodt heeft nog wel een kritische noot richting de aanpak van de marketing voor recreatie in Groningen. 'Mijn stelling is dat we als recreatieondernemers in Groningen, en dan bedoel ik dag, verblijf, horeca en camping, samen een product maken. Als we samen optrekken kunnen we dat realiseren en dat gebeurt nu niet. Voor het totale product is, behalve een bed, nodig dat de andere voorzieningen ook op orde zijn. Dan moet je denken aan wandelpaden, fietspaden, picknicktafels, enzovoort. Dat moet allemaal goed vermarkt worden. Dat moet echt beter, want het is de laatste jaren te veel op de stad gericht en te weinig op de provincie. Het is misgegaan toen in 2003 het Noord-Nederlands Bureau voor Toerisme failliet gegaan is. Marketing Groningen heeft dat in mijn beleving onvoldoende ingevuld.' Het neemt echter niet weg dat de liefhebber van rust en natuur de weg naar De Papaver zeker wel weet te vinden.