Zomerserie campings in Groningen: 't Strandheem in Opende voor gezinnen met tieners

© RTV Noord/Theo Sikkema
De zomer is in volle gang. De belangrijkste periode van het jaar voor de recreatieve sector in Groningen. Volgens de Recron, de belangenvereniging van recreatieondernemers, gaat het langzaam beter met de sector. 'De soep is nog dun, maar wel lekker.'
Noordzaken bezocht een aantal campings in de provincie, die zich op een bepaalde manier onderscheiden. In de derde aflevering vier sterren camping 't Strandheem in Opende.

Door: Theo Sikkema

't Strandheem is van oorsprong een camping van het Aholdconcern. Herman en Joke Bruinewoud werkten voor Ahold en zagen dertig jaar geleden hun kans schoon om een camping te kopen.
Dochter Anouk is sinds juni 2015 eigenaar. Broer Joost is in dienst en de ouders werken nog mee. 'Ik kan me geen leukere baan voorstellen. Ik ben er in gerold en dan gaat het vanzelf,' zegt de 34-jarige Anouk.

Tijdens haar studie deed ze de NTHV in Breda, de HBO opleiding voor toerisme in Nederland. 'Daar leer je naar doelgroep en beleving kijken. Op basis daarvan zijn we bij de doelgroep gezinnen met tieners uitgekomen. Het leukste is dat ik er van A tot Z bij ben. Het ontwikkelen en dan in de uitvoering de gasten ervan zien genieten.'

Lastig om te groeien

De camping beslaat in totaal een gebied van zestien hectare en heeft 370 plekken, waarvan zo'n tachtig stacaravans. Maar ook twee safaritenten, vijf mobile homes en een paar chalets.
Dit alles genereert werk voor vier familieleden en ruim twintig oproepkrachten, waaronder een animatieteam. Er zijn plannen om er in de winterperiode een zestal mobile homes te kopen.

Alle ambities ten spijt is het lastig om te groeien. 'Het is min of meer stabiel, maar het loopt wel iets achteruit. Met toeristisch kamperen mag je blij zijn dat je stabiel blijft. De verhuur van vaste plekken trekt wel aan.'

Jonge gezinnen geen caravans

Ondanks een matige zomer ligt de bezetting in de vakantieperiode boven de tachtig procent. 'Als je een unieke doelgroep hebt dan heb je minder last van terugloop. Wat je bij ons ziet is dat jongere gezinnen veelal geen caravans meer hebben. Auto's worden steeds lichter en kunnen vaak geen caravan trekken.'
Een andere constatering is dat caravans door meerdere generaties gebruikt worden in de zomerperiode. Opa en oma eerst en daarna de kinderen.

Niet de meest toeristische omgeving

Het onderscheidende vermogen van 't Strandheem is tot stand gekomen op basis van nadenken. 'We bleven wat hangen en keken om ons heen. Hoe leuk Groningen ook is, maar wij zitten hier natuurlijk niet in de meest toeristische omgeving. We hadden al vaste gasten met tieners en zijn echt gaan investeren. We hebben onderzocht wat tieners willen. Uiteraard kwamen uit de enquêtes ook wel dingen naar voren die niet uitvoerbaar zijn, dus daar moesten we in schiften.'
Zo is de disco mooier gemaakt, is er een jeugdhonk gebouwd en is er een zeer uitgebreid animatieprogramma. 'Voor tieners is het gegeven dat er leeftijdsgenoten zijn heel belangrijk. Ik denk dat wij één van de weinige campings zijn die zich specifiek op tieners richten. Het gaat toch veel vaker over gezinnen met jonge kinderen.'

Zevenhonderd gasten

Het hele proces van specifiek profileren is zo'n tien jaar geleden in gang gezet en vanaf 2008 staat het helemaal. Dat leverde toen ook groei op. Bruinewoud vindt het moeilijk te zeggen hoeveel precies, omdat toen ook de crisis zich in volle omvang openbaarde.
Inmiddels is het zover dat Anouk niet exact aan kan geven hoeveel mensen op het terrein zitten. 'We hebben geen vaste wisseldagen. Nu is het een komen en gaan van gasten door de week heen.'

Maar met een bezetting van ruim tachtig procent zijn dagelijks toch zo'n zevenhonderd gasten op het campingterrein, die ook gebruik kunnen maken van de recreatieplas naast de camping.

Eenoudergezinnen

De ideeënmachine staat eigenlijk nooit stil. 'Ik ben nu alweer bezig met een verbijzondering; eenoudergezinnen. Een speciaal veld hiervoor met activiteitenbegeleiding. Dat doen we dit jaar al als pilot, maar ik wil het voor volgend jaar verder uitwerken. De marketing daarvan vind ik ook interessant. Je moet zorgen dat je goed gevonden wordt. Daarvoor betaal ik aan Google, maar mond tot mond reclame blijft natuurlijk de beste reclame die er is. Je moet in blijven spelen op ontwikkelingen en blijven luisteren naar de behoeftes van je gasten.'

Doelgroep moet sparen

Financieel is het uiteraard zo dat niet alles mogelijk is. 'Daarom moet je goed weten wat de doelgroep is en wat ze willen. Onze doelgroep moet echt sparen om op vakantie te kunnen. We proberen veel te bieden, maar als ik ons verwarmde zwembad voor een miljoen ga verbouwen, moet het tarief per nacht omhoog en daar zit onze doelgroep niet op te wachten.'
Volgens Bruinewoud is het belangrijker dat er veel geboden wordt dan dat alles super de luxe geregeld is. Het gaat ook over het verwachtingspatroon. Zo wil men bij Center Parcs bijvoorbeeld een subtropisch zwemparadijs. Op 't Strandheem is de aanwezigheid van een zwembad voldoende.

Voorseizoen slecht

Qua bezoekers komt tachtig procent uit de Noordelijke provincies. Gasten uit Zeeland, Brabant en Limburg zal je in Opende weinig aantreffen. Duitsers melden zich vooral met Hemelvaart en Pinksteren.
Er zit wel groei in Scandinaviërs. 'Die zijn vaak op doorreis en we liggen niet ver van de A7. Wat wel leuk is, is dat ze op de terugreis vaak terugkomen.'
Uiteindelijk staat of valt veel met het weer en de kunst om daarmee om te gaan. 'Het voorseizoen was slecht, maar het trekt nog wel wat bij nu. Je kunt er wel depressief van worden, maar ik denk niet dat je je gasten daar een plezier mee doet.'

Lees ook: