Aziatische invasie kan Groningse economie impuls geven

Je kan er niet omheen. Je ziet ze er veel en fotograferen er op los. De Aziaten weten het dorp Giethoorn goed te vinden. Naast Amsterdam is dit een toeristische trekpleister geworden. 1,5 uur reizen hebben ze ervoor over. Maar waarom dan geen 2,5 uur om massaal naar Groningen te komen?
Jaarlijks komen zo'n 150 duizend Aziaten naar het dorp om met een bootje de buurt te verkennen. Ondernemer Gabriella Esselbrugge heeft daar wel een verklaring voor. 'Zorg dat je in China vindbaar bent op internet.' Voor haar dorp heeft ze de afgelopen jaren veel promotie gedaan.
Esselbrugge is eigenaar van een hotel en restaurant. Ze ontvangt het hele jaar door veel Chinezen. 'Als je die markt weet te bereiken dan duurt een toeristisch jaar niet één zomer, maar het hele jaar', vertelt Gabriella Esselbrugge. Ze heeft zelfs een medewerkster uit China aangenomen om de gasten te helpen.

Klik klik

'De hoeveelheid foto's, daar zullen we het maar niet over hebben. Ze hebben juist heel veel respect maar zijn gewoon heel erg nieuwsgierig', vertelt Esselbrugge. In haar dorp hoeven Chinezen niet door de raampjes naar binnen te gluren omdat een aantal bewoners hun huizen hebben opengesteld.
Met de kleinste dingen kan je een Chinees tevreden stellen. 'Onze housekeepers moesten de waterkoker opvallend vaak schoonmaken omdat daar noodles inzaten. We hebben toen besloten een noodlecooker in de hotelkamers te plaatsen', vertelt Esselbrugge.
Het zou de Groninger economie een goede impuls geven als er meer Aziatische toeristen komen. Gabriella Esselbrugge weet het zeker. 'Het heeft ons dorp enorm veel gegeven', vertelt ze. In haar dorp zijn er nu veel ondernemers die een aardig zakcentje verdienen aan de Aziaten.

Hoe?

In Giethoorn werken de ondernemers nauw samen met het Nederlandse Bureau voor Toerisme (NBTC). Die hebben een kantoor in Beijing. Daar hebben ze ervaring met het promoten van Nederlandse toeristische plekken. 'Wij doen dat vooral via social media', vertelt Eddie Yang. 'Chinezen vinden het leuk om van alles te delen. En wat is nu deze dagen de beste manier om te delen. Social media.'
Volgens Yang zit het delen ingeburgerd in de cultuur. 'Traditionele gerechten worden ook gedeeld. Het eten komt midden op tafel te staan en iedereen deelt met elkaar.'
De Chinezen zijn vooral geïnteresseerd in de klassieke iconen van ons land. Zoals de molens, de tulpen en de Hollandse grachten. Maar ze houden ook van moderne gebouwen vertelt Yang. Het Groninger Museum, Bourtange, de Martinitoren. Het zou niet misstaan in een Chinees bezoek aan Nederland.
Bloggers zijn een groot onderdeel van het sociale media netwerk. 'Die staan symbool voor de mensen die het weten waar je naar toe moet gaan', vertelt Esselbrugge. Zij haalt regelmatig bloggers naar Giethoorn zodat die over het dorp kunnen schrijven.

De blogger zelf?

Bao Yue uit Beijing is zo'n blogster. Ze heeft meer dan 100.000 volgers. Yue is net weer terug van haar reis. 'Giethoorn was mooi. Vooral het bootje varen vonden we leuk', vertelt Bao Yue die samen met haar dochter van acht naar Nederland afreisde.
Google en Whatsapp gebruiken ze in China niet. Daar zijn het vooral de platformen Wechat en Weibo waarin reiservaringen worden gedeeld.
Lees de blog van Bao Yue: 'Dwalen in Giethoorn, leven in een sprookje'. (om het Chinees te vertalen kan je met de rechtermuisknop je browser vragen om een vertaling)
Of Bao Yue ooit naar Groningen wil komen. 'Ja, het lijkt mij een mooi gebied.'

Kansen

Gabriella Esselbrugge hoopt dat er ondernemers uit Groningen zijn die met haar willen samenwerken om ook andere delen van Nederland bij de Chinees op de kaart te zetten. 'De Chinezen zijn onwijs leuke toeristen.'