Verbazing over 'geen-Vindicat-beleid' van marketingbedrijf

© Sellian Markting
Marketingbureau Sellian kan er niet duidelijker over zijn. Vanaf nu neemt ze geen sollicitanten meer aan die lid zijn of waren van studentenvereniging Vindicat. De weigering zorgt voor veel ontstelde reacties.
Sellian is er onverbiddelijk over in een
en maandagochtend
. Onder de noemer 'geen-eikels-beleid' neemt het marketingbureau geen sollicitanten meer aan die lid zijn geweest van studentencorps Vindicat. En ook voormalig leden van vergelijkbare clubs uit andere studentensteden maken weinig kans op een baan.
'Wie een studentenvereniging nodig heeft om zijn eigen identiteit te vormen en daar inspiratie zoekt moet zich afvragen of dat ook anders kan en of dit de juiste omgeving is', schrijft Sellian-oprichter Ernst Wallinga in het blog op LinkedIN. 'Wij zoeken naar echt talent, dus naar mensen die echt op zoek zijn naar groei als mens én als professional. Vindicaters komen er bij Sellian dus niet in.'

Niet iedereen over één kam

De beslissing zet kwaad bloed bij onze Facebooklezers. 'Je kan niet bij voorbaat al besluiten hoe iemand is vanwege een lidmaatschap bij een vereniging', schrijft Ingeborg Visscher uit Groningen. 'Ieder bedrijf moet zelf weten hoe die werknemers aanneemt, maar je kunt niet ieder lid van een corps over een kam scheren. Een vereniging als Vindicat is ontzettend groot en ik denk dat een behoorlijk deel van de leden heel ver afstaat van dit soort praktijken.'

'Hele club een slechte naam'

Mitchel Volkering kan zich beter vinden in het besluit van Sellian: 'Iedere club heeft rotte appels, dat is niet het probleem. Het gaat erom hoe het bestuur hiermee omgaat. Als ze dit probleem niet aanpakken, dan krijgt helaas de hele club een slechte naam. Tot op dit moment heb ik weinig gezien. Dus ik geef het advies aan de leden: verlaat het schip of fix het probleem. Want wij veranderen niet van mening.'
Visscher houdt andere reageerders graag een spiegel voor: 'Je wil zelf ook niet ergens binnenkomen en afgewezen worden omdat je als rotte appel wordt gezien, omdat een ander jouw vereniging ten schande heeft gemaakt.'

Mietjessamenleving

Jeroen Tump kraakt het besluit van het marketingbureau: 'Diep triest dat Sellian. Niks mis met de gasten van Vindicat. Jah, het zijn vaak een beetje balletjes en je mag je vraagtekens zetten bij een ontgroening die soms misschien wat te ver gaat. Maar wat zijn we tegenwoordig een mietjessamenleving aan het worden. Misschien dan ook maar een goed idee om een 'geen Sellian beleid' als andere bedrijven in te stellen.

Maar als klant dan?

Onder de blog van Sellian op LinkedIN stelt Jacco Bijker een vraag die op meer lippen ligt: neemt Sellian wel klanten aan die van Vindicat afkomstig zijn? Daarover is mede-oprichter Wallinga toch milder: 'Wanneer de klant bij ons past en dat gevoel is wederzijds, dan is dat de basis voor een duurzame samenwerking.'