'Plan gevarengeld voor vrachtwagenchaufeurs is inconsequent'

'Het plan is inconsequent. Kennelijk willen ze sier maken bij de leden.' Dat zegt directeur Gerrit Hes van Reining Transport in Kolham over het plan van vakbond CNV om vrachtwagenchauffeurs die op Calais rijden een gevarentoeslag te geven in de nieuwe cao.
De vakbond komt met dat plan vanwege de gewelddadige situatie rond de vluchtelingenkampen in Calais. Vluchtelingen bestormen of vernielen de vrachtwagens die oiver willen steken naar Engeland. Het CNV spreekt zelfs van een oorlogsgebied.

'Zit al in CAO'

'Het is geen lolletje om daar tegenover te staan. Er mag best iets tegenover staan'. vindt CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. Gerrit Hes is het daar niet mee eens. 'De vergoeding voor gevaarlijke situaties is al opgenomen in de cao', zegt Hes.
Voor Reining rijden geen Nederlandse chauffeurs op Calais. Het gaat meest om Italiaanse en Franse, vertelt Hes. 'In Calais is het geen pretje. Dat is helder, maar het is een incident. Wat als er Duitse boeren boos worden. Dan kun je aan de gang blijven.'

Minder ritten

Bij Reining worden wel maatregelen genomen om het gevaar in Calais voor de chauffeurs te beperken. 'We rijden alleen nog overdag en we proberen de ritten zoveel mogelijk te beperken. Maar de dienstverlening moet natuurlijk wel op peil blijven.'

Ruiten vernield

Ondertussen zijn wel de ruiten van een aantal Reining-vrachtwagens vernield. 'Dat is ernstig. Maar het probleem moet opgelost worden door de overheden en niet door ons. We moeten er van uit kunnen gaan dat we veilig over Gods wegen kunnen rijden', aldus Gerrit Hes.