BAT Niemeyer over aanpassen sigarettenpakjes: 'effectivieit nog niet bewezen'

Tabaksfabrikant BAT Niemeyer is een voorstander van maatregelen waarvan is aangetoond dat er minder jongeren door gaan roken. Of het aanpassen van het uiterlijk van sigarettenpakjes werkt, is nog niet bewezen.

Het kabinet ging dinsdag akkoord met het uitkleden van sigarettenpakjes. Dit betekent: geen themaverpakkingen, geen glitters, geen 'bling bling'. Kortom: geen poespas om de pakjes aantrekkelijker te maken.

Afschrikwekkende foto's
Eerder dit jaar werden de pakjes al voorzien van een waarschuwing met afschrikwekkende foto. Ook kwam er een verwijzing naar de stoplijn en de stopwebsite op het pakje te staan. Deze maatregelen moeten volgens BAT Niemeyer nog geëvalueerd worden.

Verhoogde leeftijdsgrens werkt
In 2014 werd de leeftijdsgrens voor het kopen sigaretten verhoogd van 16 naar 18 jaar. 'Uit recent onderzoek blijkt dat de naleving in 2016 spectaculair is verbeterd', zegt een woordvoerder van het tabaksbedrijf in de stad.

Deze maatregelen ziet het bedrijf dan ook als 'bewezen effectief'. 'Immers: om jeugdroken aan te pakken, moet er in de eerste plaats voor worden gezorgd dat tabaksproducten niet verkrijgbaar voor jongeren zijn.'

Wat betekent de versobering voor BAT Niemeyer?
Of de versobering ook gevolgen heeft voor het werkproces bij BAT Niemeyer is nog onbekend.
Meer over dit onderwerp:
GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws