Groen licht voor zuidelijke ringweg

De zuidelijke ringweg kan worden gebouwd zonder verdere vertraging. De Raad van State gaat akkoord met het aangepaste tracébesluit. Er is geen hoger beroep mogelijk.
Het grootste bezwaar tegen de plannen voor de zuidelijke ringweg is het ontbreken van een onderzoek naar de veiligheid van de weg. Dat bezwaar werd vorig jaar september gegrond verklaard.
Hierop werd in februari dit jaar het tracébesluit op verschillende punten aangepast op het gebied van veiligheid. Die aanpassingen zijn voldoende gebleken, blijkt uit de uitspraak van de Raad van State nu.

Toch een wijziging

Toch zijn de plannen op enkele punten gewijzigd. Zo wordt het tracé bij de afrit Hoornsediep verlegd. 'De toename van geluidbelasting op de woningen bij die afrit kan met de aanleg van 'stiller' asfalt worden opgelost', zo meldt de Raad van State. Het gebruik van dit type asfalt is verplicht.

De zuidelijke ringweg: omvangrijke plannen

De plannen voor de twaalf kilometer lange zuidelijke ringweg zijn omvangrijk. De weg die loopt tussen Hoogkerk en Euvelgunne krijgt op punten extra rijstroken, andere afslagen en een verdiept gedeelte ter hoogte van het DUO-gebouw. Daar gaat de weg onder de grond en worden groene natuurplaten boven de weg gelegd.
Het Julianaplein wordt een ongelijkvloerse kruising, waar de verkeerslichten plaats maken voor grote bochten waarmee automobilisten naar Zuid-, West- en Oost-Groningen kunnen afslaan.

Start van de bouw: de Helperzoomtunnel

De bouwplannen beginnen volgend jaar met de aanleg van de Helperzoomtunnel ter hoogte van de Helper Brink. Die loopt onder het spoor naar Assen en Hoogezand en moet de wijken Helpman, Coendersborg en het Europapark en de Oosterpoortwijk verbinden. Het kruispunt op de Esperantostraat komt daarmee te vervallen.

Lees ook: