'De droom om vrij te zijn werd realiteit, maar het gaf wel onrust'

Bas Bergman moest op donderdag 30 juni notabene van een klant vernemen dat drankketen Mitra failliet was. Hij dacht eerst dat het een grapje was, maar het bleek realiteit. Na een periode van onrust werd de keuze gemaakt om als zelfstandige verder te gaan. Onder de naam Slijterij Groningen.

Een verhaal over hoe je tot deze keuze komt en welke zaken tijdens een faillissement een rol spelen.

Door: Theo Sikkema
Hero Jan Hooghoudt, de man die al 65 jaar verbonden is aan de gelijknamige destilleerderij uit Groningen, heeft een belangrijke rol gespeeld in de keuze van Bergman om 'in de drank' te gaan.

Het gebeurde in Haren, waar Bergman als jong jochie aan de slag ging bij Jos Beeres. 'Ik stond de hele dag voor de etalage naar bierflesjes te kijken die ik niet mocht kopen. De eigenaar werd knettergek van mij. Al snel vroegen ze of ik stage kwam lopen en in no-time stond ik als zelfstandige in de winkel. Hero Jan Hooghoudt was één van de eerste klanten en hij leerde mij wat passie voor drank betekende.'

Faillissement aan zien komen
Tussendoor werkte de 44-jarige geboren stadjer een jaar in de horeca, maar dat beviel niet. 'Ik nam het allemaal veel te serieus.' Bergman bleef bij Beeres tot het ruim twintig jaar geleden overgenomen werd door Gall & Gall.


Het lukte hem om in eerste instantie bij de Mitra aan de Eikenlaan aan de slag te gaan. Tot het faillissement werkte hij bijna twintig jaar bij deze slijter aan de Vismarkt. Drie jaar geleden kwam hij als franchisenemer in loondienst. Achteraf zegt Bergman had hij het failliet gaan aan moeten zien komen. 'Vier jaar geleden wilden ze winkels afstoten. Toen had ik al kunnen weten dat het niet goed zat.'

Periode van onrust
Feit is dat Bergman samen met zijn partner drie zaken runde op het moment dat de Mitra op de fles ging. De zaken zitten aan de Vismarkt, de Meeuwerderweg en de Beren (Korreweg).

'Ik was eerst heel gelaten. De droom om vrij te zijn werd realiteit, maar het gaf eerst wel veel onrust. Toen ik de keuze gemaakt had, heb ik me in een aantal nachten het faillissementsrecht eigen gemaakt en kwam erachter dat er vooral plichten waren. Gelukkig is de huurbaas me tegemoet gekomen.'


'Ik heb niemand nodig'
Een ander belangrijk punt is dat bij een faillissement alle contracten en overeenkomsten per direct vervallen. 'De curator heeft veel macht. Zijn taak is natuurlijk om alsnog zoveel mogelijk geld binnen te halen.'

Een maand na het faillissement werd bekend dat er een doorstart zou komen. 'Ik hou van vrijheid en heb niemand nodig die vertelt hoe het moet. Dat vertellen de klanten me wel.'

Het overeind houden van Mitra heeft voor Bergman grote gevolgen. Zo voert Mitra veel eigen merken, waardoor Slijterij Groningen op dit moment een zeer beperkt wijnassortiment heeft, omdat het tijd nodig heeft dit allemaal te vervangen. 'Ik ga nu samenwerken met drie á vier importeurs.'


Niet vanzelf
Per 1 september staan Bergman en zijn vrouw op eigen benen, maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. 'Alle contracten moeten opnieuw gevestigd worden. Zorg ervoor dat ze sterk zijn. Sluit contracten voor meerdere jaren af. Ik moest nieuwe computers aanschaffen, het assortiment veranderen en de totale digitale infrastructuur moet veranderen.'

Het grote voordeel was dat alles overgezet kon worden naar de nieuwe naam Slijterij Groningen.


Vennootschap onder firma zijn is voordelig
In 2015 had Bergman de ondernemersvorm omgezet van een eenmanszaak naar een vennootschap onder firma (vof) onder de naam Bergman en Crameri.

'Als eenmanszaak is je bedrijfsnaam ook je handelsnaam. Dat geldt voor een vof niet. Dat heeft veel tijd gescheeld, omdat we niet alles opnieuw in hoefden te regelen. Als je concreet een ander bedrijf wordt, moet je echt alles veranderen.'

Hierbij gaat het om zaken als de belastingdienst, pensioenfondsen, verzekeringen en dergelijke.

Nu al op gelijke voet
Voorlopig ziet Bergman het positief in en vraagt hij zich af wat hij als franchisenemer nu eigenlijk mist. 'Franchisehouders leggen altijd de nadruk op het collectief. Ik heb na twee maanden al het gevoel dat ik op gelijke voet sta met franchisenemers. Alleen de private labels waren aantrekkelijk. Ik denk dat ik nu per saldo meer kortingen heb dan ik had, omdat er directe lijnen ontstaan. Ik heb drie winkels, dus ik ben drie keer zo leuk voor anderen haha.'

Een bijkomend voordeel is dat Bergman nu zijn eigen assortiment kan voeren. 'Ik ga de nadruk op kwaliteit leggen. Een exclusiever assortiment, zowel voor wijn als whisky. Ook ga ik meer proeverijen doen. Dat zou onder Mitra-vlag niet mogelijk geweest zijn.'



Dronken van advocaat
Een andere naam aan je bedrijf geven heeft pr matig op social media wel nadelen. 'Ik had op Twitter drie aparte accounts. Mitra Vismarkt, Mitra de Beren en Mitr a Meeuwerderweg. Dat heb ik om moeten zetten. Ik had 800 volgers en daar is nu nog maar een deel van terug. Dat is al met al een hele klus.'

Bergman gaat het hele proces ongetwijfeld op de rails krijgen. 'Het hoort bij mij. Zeker voor iemand die op zijn achtste al dronken van de advocaat was haha.'

Lees ook:
- Winkels van Mitra maken een doorstart
- Slijterijketen Mitra op de fles
Meer over dit onderwerp:
Groningen-Stad Ondernemers economie GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws