Dolle Doordenkdagen bij theFactor.e

© Carl Hoekstra
De 'Dolle Doordenkdagen'. Zo noemt het Groningse internetbedrijf theFactor.e de drie dagen waarin het voltallige personeel creatieve ideeën laat opborrelen. De normale bedrijfsvoering is deze week opgeschort om de geest alle ruimte te geven. Klanten moesten even geduld hebben, alleen noodgevallen werden afgehandeld.
Door Carl Hoekstra

Iedereen met een idee, een innovatie liefst, kon die 'pitchen' voor een gehoor van collega's. Net zoals in populaire programma's als Dragon's Den, waarin ondernemers met een idee investeerders moeten zien te overtuigen.
In de Dolle Doordenkdagen hebben 51 van de ruim 60 medewerkers een idee aangeleverd. Geen ervan is direct naar de prullenbak verwezen. 'We hebben ze allemaal verzameld. Het is een enorme rol geworden', zegt creatief directeur Harald Middel. 'Het komende jaar kunnen we daar uit putten'.

Onderste uit de kan

Het gaat natuurlijk wel om ideeën waar het bedrijf en de klanten iets mee opschieten. Een voorbeeld is een idee voor ontwikkeling van een app waarmee patiënten hun medisch dossier kunnen bekijken. 'Dat lijkt niet direct heel creatief, maar als je daar echt in duikt zijn het complexe uitdagingen waarbij je het onderste uit de kan moet halen', aldus Middel.

Verandering is de standaard

Het is de eerste keer dat theFactor.e, dat dit jaar twintig jaar bestaat, de Dolle Doordenkdagen organiseert. Niet uit armoede of nood overigens. Middel: 'We moeten continu innoveren. De ontwikkelingen in onze branche gaan ontzettend snel. Soms zijn er zelfs aardverschuivingen. Denk aan Uber of Airbnb. Als bedrijf in die sector moeten we er bovenop zitten. Innoveren is een constante factor, verandering is de standaard'.
Geen enkel idee is in de prullenbak terecht gekomen
Ronald Schipper - directeur theFactor.e

Jaloers reacties van ondernemers

Een week je bedrijf dicht. Dat doe je niet zomaar. Operationeel directeur Ronald Schipper denkt dat theFactor.e zich op die manier juist onderscheidt. 'Collega's zijn zelfs jaloers. Toen ik op het app-groepje met noordelijke online ondernemers meldde dat we volgende week alleen maar met innovatie bezig zijn, wordt daar gewoon jaloers op gereageerd. 'Zouden we ook moeten doen', zeggen ze dan'.
Ook klanten zijn positief. 'We hebben de Dolle Doordenkdagen dan ook ruim van tevoren aangekondigd. Ze zien de meerwaarde. Uiteindelijk profiteren ze daar zelf ook van', aldus Schipper.

Voorop lopen

'De concurrentie binnen de sector is hevig', vertelt Schipper. Als we de ontwikkelingen niet volgen, dan verdwijnt ons bestaansrecht. Dus je moet voorop blijven lopen'. Hoe zich dat komende vertaalt in groei van het bedrijf kan Schipper niet exact aangeven.

Groei is geen doel op zich

'We hebben in ieder geval niet de ambitie om net zo groot te worden als Atos Origin en dat soort bedrijven. We moeten het voor onszelf ook leuk houden.' theFactor.e streeft naar een jaarlijkse groei van tien tot vijftien procent per jaar met over een jaar of wat zo'n tachtig tot negentig man personeel.
'Maar groei is geen doel op zich' benadrukt Schipper. 'We willen in de eerste plaats een innovatief bedrijf zijn en leuke uitdagende klussen doen'.