Komt er een andere vervoerder dan Arriva op Gronings spoor?

© FPS (Jos Schuurman)
Meer spoor in Groningen en Friesland. Daar moet Arriva óf een andere vervoerder rekening mee houden als ze in 2021 nog over het Noord-Nederlandse spoor willen rijden.
Dat blijkt uit nieuwe eisen voor het noordelijke spoor, die vandaag bekend zijn gemaakt in een ontwerp-programma door de provincie Groningen. Naast meer spoorlijnen, moet de vervoerder ook 'inspelen op technologische en duurzame ontwikkelingen'.

Andere vervoerder

De eisen worden van kracht in december 2020 en gaan niet alleen op voor Arriva. Ook andere treinvervoerders kunnen zich vanaf volgend jaar aanmelden om te gaan rijden op het spoor in Groningen en Friesland. Beide provincies kiezen in de zomer van 2017 welke aanbieder de beste papieren heeft.

Samen met Duitsland

'De aanbesteding voor het treinvervoer gaat al vroeg van start omdat een eventuele nieuwe vervoerder de tijd moet hebben om voldoende treinen aan te schaffen', valt te lezen in het bericht van gedeputeerde staten. De eisen zijn samen opgesteld met de Noord-Duitse treinvervoerder LNVG Niedersachsen.

Veranderingen aan het spoor

In de komende jaren verandert het spoor waar Arriva nu op rijdt op verschillende punten. Er moet elk uur een extra sneltrein tussen Groningen en Friesland rijden en rijdt de trein vanuit Leeuwarden door naar station Europapark. De treinen uit de Eemshaven en Delfzijl gaan doorrijden naar Veendam en Leer.
Onder de technologische ontwikkelingen, verstaan de provincies onder andere zelfrijdend vervoer en het terugdringen van de CO2-uitstoot van de treinen.