Promotiedagen: handjes schudden, blaren op de tong praten

© RTV Noord
Handjes schudden, nieuwe contacten leggen en hopelijk een contractje in de wacht slepen. De lustrumeditie van de Promotiedagen voor het noordelijke bedrijfsleven in MartiniPlaza lokt dinsdag en woensdag opnieuw duizenden ondernemers uit Groningen, Drenthe en Friesland.

Door Carl Hoekstra en Loek Mulder

Zeshonderd deelnemers, tachtig bijeenkomsten en 25.000 bezoekers. Glunderend opende beursorganisator Michel Elzinga dinsdagmorgen de Promotiedagen, die dit jaar stijf uitverkocht zijn. Weken geleden moest Elzinga hij al nee verkopen aan bedrijven die nog een plekje op de beursvloer wilden reserveren.
Het is een bewijs dat het bedrijfsleven de wind weer wat in de rug heeft, concludeert Elzinga. 'De aloude beurs is dus springlevend', zegt hij. Dat is opmerkelijk, vindt hijzelf misschien nog wel het meest. 'Alles kan digitaal, maar persoonlijk contact, ruiken, voelen en beleven is niet minder belangrijk geworden.

Traditie

Precies dertig jaar geleden begon Michels vader Paul Elzinga met het organiseren van de Promotiedagen. 'Gezien de belangstelling is het niet gewaagd te veronderstellen dat dit het begin van een traditie zal zijn', schreef Michels vader dertig jaar terug bij de eerste editie.
Pa Elzinga had het bij het rechte eind en wat opvolger Michel betreft knoopt hij er nog zo'n periode aan vast. Het moet kunnen, veronderstelt hij. 'De beurs verbindt de traditionele met de nieuwe economie en ondernemers uit de nieuwe economie zien hier dat persoonlijk contact nog altijd zwaar meetelt.'
Maar wat vinden de ondernemers van de beurs? Waarom huren ze er een stand, praten ze er twee dagen achteren de blaren op de tong en schudden ze handen tot ze er eelt van krijgen. Levert het wat op?

In vijf filmpjes vragen we het aan ze.

Wardenburg Beveiliging en Telecom, Kolham, al dertig jaar op de beurs

Gronings familiebedrijf, 35 jaar geleden opgericht door elektrotechnicus Arend Wardenburg. Nu zit zijn zoon Bert aan het roer. De tweede zoon Erik werkt er als klantmanager. Zestig mensen werken er op de vestiging in Kolham en vijftien op het filiaal in Almelo. 'Het is een stuk beter dan de afgelopen jaren', verklaart Bert Wardenburg. 'Het trekt duidelijk aan. Investeringen in beveiliging worden weer makkelijker gedaan. We zoeken mensen, maar het is echt moeilijk die te vinden.'
Coops Nieborg, Hoogezand. Voor de vijfde keer aanwezig
De constructieafdeling in Hoogezand fabriceert met negentig man personeel offshore kranen en scheepsluiken. Het onderdeel Hijstechniek (negen werknemers) maakt en handelt in kraansystemen. De twee delen versterken elkaar, zegt commercieel manager Luuk Huisman. 'Het gaat op zich goed, maar in de scheepsbouw, een belangrijke opdrachtgever, is het mager.' Coops Nieborg vangt dat op door andere markten, zoals de industrie, te ontginnen.

Hulotec, Stadskanaal. Voor de derde keer met een stand op de beurs

Richt Loorbach en Arjan Huiting begonnen drie jaar geleden met 3D-printen. Hun bedrijf Hulotec groeit spectaculair. Dit jaar met vierhonderd procent. 'Maar dat is niet een helemaal eerlijk getal, we zijn pas gestart', zegt Huiting met overdreven Groningse bescheidenheid. Het bedrijf produceert voor de industrie en de medische sector. 'Een glazen bol hebben we niet, maar we verwachten dat het met onze toekomst wel goed zit.'

Glas om Lood, Groningen, beursdebutant

Doet in zoekmachineoptimalisatie en verbetert vindbaarheid van websites. Glas om Lood is drie jaar geleden begonnen door Martijn Friederich en heeft inmiddels een kring van 250 klanten, met daaronder gerenommeerde opdrachtgevers als DUO en FBTO, plus een heleboel kleinere. Friederich: 'We maken een snelle groei door. We zitten in een erg goede flow. We moeten alleen oppassen dat we niet te snel gaan.'

Score Productions, Tolbert, voor 't eerst aanwezig op de beurs

Bekend van de kantoor- en bedrijfsstoelen die het maakt. Staat op de beurs met een andere BV: Score Productions. Dat produceert staalconstructies voor bijvoorbeeld beeldschermophangsystemen. Eigenaar Henk Nauta deed het bedrijf vorig jaar over aan zijn beide zoons Daan en Mark. Henk Nauta: 'We zoeken hier naar nieuwe klanten voor de staalverwerking. We hebben nog machinetijd over en willen de fabriek vullen.' Omzet en export van Score groeien als kool, zegt Nauta senior: 'We zijn echt blij op dit moment.'
Klik hier voor meer nieuws en achtergronden over zakelijk Groningen