Zo moet de binnenstad van Groningen toegankelijker worden

De binnenstad van Groningen moet toegankelijker worden. Dat schrijven alle partijen van de gemeenteraad Groningen, op de VVD na, in een initiatiefvoorstel voor de stad. Wat behelzen de plannen? En hoe concreet zijn ze?
Het plan voor de toegankelijkheid van de stad telt twaalf punten, maar is niet overal even concreet. Zo staat in de motie bijvoorbeeld dat de bestaande kennis over dit onderwerp bij elkaar moet worden gevoegd, of dat er een platform moet worden opgezet om kennis te delen.
Een hoop vaagtaal en weinig concrete verbeteringen voor de toegankelijkheid? Zo moet je het niet zien, zegt CDA-gemeenteraadslid Anne Kuik. 'Er staan ook punten in waar we al direct werk van kunnen maken.'

Wat gaan we er concreet van merken?

'We binden flyers aan fietsen die op blindegeleide paden staan, om ze ervan bewust te maken dat ze de volgende keer even wat handiger parkeren. Als je de fiets neerzet, denk je daar niet bij na. Met een flyer breng je het wel even onder de aandacht, zo'n actie kan vrij snel op touw worden gezet.'

Is dat voldoende? Dan verschuif je het fietsparkeerprobleem toch gewoon?

'Het wildparkeren van fietsen is een groeiend probleem in de stad, maar je ziet wel dat fietsers gehoor geven aan strepen of vakken die op de grond zijn aangebracht op verschillende plekken, zoals de Oosterstraat. Daar staan fietsen al anders. Op de langere termijn komt er ook een fietsgarage onder het Groninger Forum. We moeten kijken hoeveel dat al oplost.'

Terrassen moeten meer rekening houden met toegankelijkheid. Afgelopen jaren mochten terrassen aan bijvoorbeeld de Zwanestraat en Oude Kijk in 't Jatstraat fors uitbreiden. Wordt dat nu weer teruggedraaid?

'Nee, dat is niet het doel. Maar we hopen wel dat ondernemers er rekening mee houden. De terrassen staan mooi, maar we zien dat mensen op terrassen dichtbij elkaar kruipen. Dat hebben we meegemaakt en we krijgen signalen dat mensen daar last van hebben. Het zit hem ook in andere dingen dan de doorgang op een terras. Bijvoorbeeld drempels wegnemen door een opritje in plaats van een trap. Dat kan je leuk aankleden met een gekleurde plank en plantenbakken er omheen.'
'Er is nu te weinig urgentie voor mindervaliden, maar ook voor mensen met een rollator of kinderwagen. Die kunnen op sommige plekken maar moeilijk bewegen. We willen dat ondernemers daar scherp op zijn, maar ze wel positief benaderen. Dus niet met straffen en handhaving, maar door ze zelf te laten ervaren hoe het is om er langs te moeten in een rolstoel.'

Maar een ondernemer wil zoveel mogelijk terras hebben? Kijk maar naar hoe krap het al jaren is bij terrassen op het Zuiderdiep.

'Je wil als ondernemer ook een gastvrije stad. Ook op het Zuiderdiep moeten we de vraag stellen 'hoe richten we deze zo toegankelijk mogelijk in'? Je wil dat iedereen mee kan doen. Ik kan me niet voorstellen dat ondernemers daar anders naar kijken.'

Liever één invalidetoilet dan twee normale toiletten, staat er in de motie. Gaan wc's in winkels en horeca op de schop?

'Het gaat om regels bij bouwaanvragen. Als er weinig ruimte is voor toiletten, zeggen we: kies liever voor één toilet waar iedereen en dus ook mindervalide personen op kunnen, dan twee normale toiletten. Dat zien we wel zitten in de horeca - maar het is wel maatwerk. Geen algemene eis.'

Is het niet wat te vrijblijvend allemaal, zonder sancties of harde regels?

'Bij het CDA vinden we handhaven ook erg belangrijk, maar dit is een motie van tien partijen die met zijn allen de toegankelijkheid in de stad willen verbeteren. We willen meer scherpte hebben bij ondernemers en fietsers, er meer melding van maken. En daar kunnen we, bijvoorbeeld met flyers, meteen mee beginnen.'

Lees ook: