Prins Constantijn: Groninger startups mogen wel meer over de grens kijken

© RTV Noord/Bart Breij
'Ik hoor al jaren dezelfde ideeën. Maar je gaat de wereld niet veroveren met een nog sneller bezorgde pizza of het volgene todo-appje. Startups en jonge ondernemers in Groningen moeten eens verder kijken dan de Herestraat.'
Door Bart Breij

Koen Atema maakt er een punt van, na het bijwonen van talloze pitchsessies door student-ondernemers in de stad. De bijeenkomst tijdens Let's Gro vrijdag is er zelfs naar vernoemd: Startups, Think Big.
De oprichter van het ondernemersplatform Founded in Groningen en het Launch Café uit kritiek op de ambitieloosheid van de startup-ideeën die ontstaan in de stad en provincie. 'Groningen barst van het talent, maar jonge ondernemers moeten groter durven denken.'

De stad is er nog niet

Prins Constantijn, die als 'peetvader' startups in Nederland aan elkaar verbindt met Startup Delta en aanwezig is bij het evenement, wil de stad en de omgeving vooral complimenteren. 'Groningen zet goed in op ondernemerschap vanuit het onderwijs. In de stad gebeurt ontzettend veel, op veel verschillende plekken. In alle rankings staan Groningse startups.'
Maar volgens Atema, dat met 'zijn' Founded Groningse ondernemers internationaal op de kaart wil zetten, is de stad er nog niet. En daarin vindt hij een medestander aan Anne-Wil Lucas van Startup Delta, dat vanuit Amsterdam opereert: 'Groningen is een hechte community die veel met elkaar bezig is, maar het is ook goed om naar buiten te kijken. Het hechte van de stad is voordeel en nadeel in één.'

Bremen en Hamburg

Constantijn: 'Als Groningen alles wil doen binnen Groningen, dan mis je heel veel kansen. Ik denk dat Groningen zich heel erg met Bremen en Hamburg kan verbinden. Geografisch is het heel erg logisch dat je daar aanknopingspunten zoekt, zoals bijvoorbeeld ook in Limburg en Twente wordt gedaan. We kunnen iets minder navelstaren naar de Nederlandse grens.'
Volgens Anne-Wil Lucas, die haar roots in Friesland heeft liggen, mogen startups en ondernemers in Groningen vooral ook naar het omliggende gebied kijken. Naar ommeland en naar Friesland en Drenthe.

'Stel patenten beschikbaar'

Ook Atema wil dat bedrijven, instanties en startups in dit gebied elkaar meer weten te vinden. Niet gericht op de intieme sfeer die er volgens Lucas nu is, maar juist door contact te zoeken met grotere instanties op het gebied van bijvoorbeeld zorg en energie.
Atema: 'Stel patenten die nu bij de Rijksuniversteit en organisaties op de plank blijven liggen, beschikbaar voor talent. Het is belangrijk dat we de jonge startups uitdagen.'

Masteropleiding voor enterpreneurs

Om ondernemers meer hun pijlen te laten richten op die sectoren, komen de Hanzehogeschool en RUG gezamenlijk met een proef-masteropleiding. Daarin kunnen studenten hun inhoudelijke vak combineren met leren ondernemen. Lucas: 'Het is niet meer zo dat je economie gestudeerd moet hebben om een business op te zetten.'

De gemeente zet in op een CDO

Ook de gemeente gaat bijdragen aan die ontwikkeling. De gemeente zet in op een CDO: een Chief Digital Officer. Die moet startups en instanties in de gemeente op de langere termijn aan elkaar verbinden en faciliteren.

Opdracht of een tip?

Ondernemend Groningen moet er dus op uit. Kijken naar business in de hele provincie, kijken naar de grote problemen, kijken over de grens, ontsnappen uit de gezellige Groningse kring. Is het een opdracht of een tip?
'Ondernemers kiezen zelf', zegt Prins Constantijn. 'Je kan best klein blijven als je wil, maar zeker als je in de sfeer van internet zit, zijn je concurrenten heel snel mondiaal. Je kan hier als startupje een bezorgdienst willen opzetten, maar dan kom je heel snel uit bij andere partijen uit het eigen land en bij internationale concurrenten. Ga je stad voor stad uitrollen of zet je in op licenties, zodat je groots wereldwijd kan uitrollen?'
'Groter denken is geen opdracht, het is een tip. Ik zeg niet dat je als ondernemer naar Berlijn, Bremen of Hamburg moet gaan, overweeg vooral je eigen keuzes.'
Lucas: 'De uitdaging is dat je als startup niet alleen hip bent, maar ook echt wat toevoegt.'

Lees ook: