'Publiek Vervoer' wil platteland bereikbaar houden

Kleine busjes en OV-taxi's wil het platteland vanaf 2018 bereikbaar houden. De nieuwe vervoersvorm heet 'Publiek Vervoer'.

Alle Groningse en Drentse gemeenten onderzoeken of ze alle vervoersvormen kunnen samenvoegen en in één keer aanbesteden. Dat meldt RTV Drenthe. De provincie is verantwoordelijk voor het kleinschalige openbaar vervoer op het platteland, de gemeenten voor het vervoer van onder meer Wmo-klanten en leerlingen.

Samen aanbesteden
'Gemeenten krijgen minder geld om hun Wmo-taken uit te voeren en de provincie krijgt vanuit Den Haag minder geld voor het openbaar vervoer', legt Frits Alberts, voorzitter van de kerngroep Publiek Vervoer uit.

'Door het samen te voegen en samen aan te besteden kunnen we misschien vijf procent bezuinigen, dat lijkt niet veel maar op het totaalbudget dat provincies en gemeenten uitgeven aan vervoer is het heel veel.'

Beter combineren
'Eén van de manieren om te bezuinigen is door al het kleinschalige vervoer beter aan te laten sluiten op knooppunten met grote buslijnen of treinen', zegt Alberts. 'Dan kan bijvoorbeeld iemand die eerst het hele traject met Wmo-vervoer aflegde, van huis worden opgehaald en vanaf een knooppunt met het Openbaar Vervoer verder reizen.'

'Een andere manier is om bijvoorbeeld OV-reizigers met Wmo-reizigers te combineren als ze dezelfde bestemming hebben.'

Vrijwilligers?
Frits Alberts denkt dat er in de toekomst ook meer vrijwillige chauffeurs in het vervoer in zeer dunbevolkte gebieden werkzaam zullen zijn. Nu rijden er bijvoorbeeld al vrijwillige chauffeurs op de streekbus Loppersum - Uithuizen.

Alberts denkt dat er op het platteland meer vormen van OV-taxi en vervoer op afroep gaan ontstaan. Voor mensen die alleen of in groepen begeleid vervoerd moeten worden moet er speciaal vervoer blijven zegt de voorzitter.

Lees ook: Rijden er straks treinen zonder machinist in onze provincie?
Meer over dit onderwerp:
GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws