'Deltaplan nodig voor noordelijke scheepsbouw'

Tewaterlating bij de werf van Royal Bodewes in Hoogezand.
Tewaterlating bij de werf van Royal Bodewes in Hoogezand. © Dennie Gaasendam
Er moet een deltaplan komen voor de scheepsbouw in Noord-Nederland. Verdere kaalslag dreigt in de noordelijke maritieme sector wanneer werven, toeleveranciers en rederijen hun handen niet ineen slaan.
Dat zegt directeur Wytze Rijke van TCNN (TechnologieCentrum Noord-Nederland). Volgens Rijke is de nood hoog en dreigt er leegloop op de scheepswerven en onder toeleveranciers wanneer er niet snel meer nieuwe scheepsbouworders komen. Oorzaak van de malaise is de aanhoudende crisis in de scheepvaart en de scheepsbouw.

Superspecialistisch

Rijke: 'Het is vijf voor twaalf. Er zijn heel wat werven die nu echt wel wat kunnen gebruiken.' TCNN helpt onder meer scheepswerven met innoveren. Ook deed TCNN vrij recent een groot onderzoek naar de noordelijke maritieme sector.
De meeste kans om te overleven zit volgens Rijke in ontwikkeling van nieuwe, superspecialistische schepen. Dat zijn ingewikkelde en ook dure projecten die eigenlijk alleen van de grond kunnen komen wanneer ze door meerdere partijen ter hand worden genomen.

Hard getroffen

In de afgelopen maanden werd de sector hard getroffen door een reeks faillissementen. Zo ging eind november toeleverancier CIG in Groningen failliet, vorige week werd bekend dat het Hoogezandster bedrijf Wolfard & Wessels uitstel van betaling heeft aangevraagd en ook meerdere rederijen legden het loodje, onder meer het van origine Groningse Flinter.

Duimendraaien

Rijke omschrijft de situatie in maritiem Noord-Nederland als 'zorgelijk'. Er zijn werven waar nu nog wel wordt gebouwd, maar waar de bodem van de orderportefeuille in zicht is. 'Dat betekent dat de engineers en ontwerpers nu al duimendraaien', aldus Rijke.

Kruisbestuiving

Wanneer de sector verder afglijdt, is er gevaar dat deze beneden een minimale omvang terecht komt, waarschuwt Rijke. 'Kennis verdwijnt en het is niet goed als een werf maar bij maar één partij zijn staalpakketten kan halen. Kruisbestuiving is nodig om de sector gezond te houden.'
Morgen op NoordZaken een uitgebreider artikel over de noordelijke maritieme sector. Scheepsbouwers, reders en andere partijen geven hun kijk op de zaak.