Zeehavens willen half miljard per jaar van Den Haag

© Groningen in Beeld/Joop Tap
De Branche Organisatie Zeehavens (BOZ), waar ook Groningen Seaports toe behoort, vraagt een half miljard euro per jaar van de regering.
Dat geld moet in een 'structuurfonds' worden gestort om de Nederlandse zeehavens 'toekomstgericht' te maken.

Duurzaam

'We staan als zeehavens voor een enorme uitdaging op het gebied van energie en klimaat, het verduurzamen van industrie en transport en het breed toepasbaar maken van ICT', zegt BOZ-voorzitter Ronald Paul. De branchevereniging vindt dat de overheid moet meebetalen, omdat de havensector economisch van groot belang is voor Nederland.

Verkiezingen

Directeur Harm Post van Groningen Seaports: 'We hebben ons plan nu gelanceerd, omdat er binnenkort verkiezingen zijn. Dit is een boodschap aan het nieuwe kabinet. We hebben het plan al voorgelegd aan minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu en zij is positief. Nu moeten we zorgen dat ons plan vorm gaat krijgen tijdens de kabinetsformatie'.

Oneerlijke concurrentie

Uit onderzoek is gebleken dat Nederlandse havens hun eigen infrastructuur betalen, terwijl deze voorzieningen in omringende landen deels worden betaald door overheden. 'En als we winst maken, moeten we ook nog vennootschapsbelasting betalen. Dat is oneerlijke concurrentie', vindt Post.

Wensenlijstje

De minister heeft dit probleem aangekaart in Brussel, maar die gaat andere landen niet dwingen om de subsidies te staken. 'Daarom moet hier een structuurfonds komen van een half miljard per jaar', legt Post uit. 'We hebben een wensenlijstje wat betreft infrastructuur. Zo strijden we al jaren voor verlenging van de zeesluis in Delfzijl. Dat project kost honderd miljoen euro, een bedrag dat prima uit zo'n fonds kan komen.'
De BOZ zal het voorstel voor een structuurfonds aanbieden aan de formateur en de politieke partijen in de Tweede Kamer.