Zware tijden scheepsbouw: 'We dichten het ene gat met het andere'

Niet alleen de failliete scheepsbouwer De Hoop in Foxhol had het zwaar. Ook andere werven in onze provincie hebben moeite het hoofd boven water te houden.

'We dichten het ene financiële gat met het andere', zegt Bauke Adema van scheepswerf Pattje in Waterhuizen. 'Je moet heel creatief zijn; zorgen dat de kosten zo laag mogelijk zijn', legt Adema uit. 'Weinig overhead en zo efficiënt mogelijk bouwen.'

'Het kan veel beter'

Zijn 'buurman', Arend Bijlsma GS Yard ervaart hetzelfde. 'Met ons gaat het wel goed, maar het kan veel beter.'

'Het is een aannemerswereld', zegt Bijlsma. 'De markt bepaalt wat er gebeurt. Daarin is niets zeker.' Volgens hem mag de economie dan aantrekken in Nederland, in de rest van de wereld gaat dat minder hard. 'De wereldhandel ligt nog op te laag niveau.'

Veel ijzers in het vuur

Beide werven kijken alleen naar de korte termijn. Hooguit een jaar vooruitkijken is normaal in de scheepsbouwwereld. 'We hebben wel heel veel ijzers in het vuur. Die komen heel regelmatig binnen, zegt Bijlsma van GS Yard. Ook Pattje heeft op dit moment voldoende orders.

RTV Noord vroeg ook scheepswerven Royal Bodewes in Hoogezand en Ferus Smit in Westerbroek om een reactie. Zij wilden niet reageren.

Maandag werd bekend dat scheepsbouwer De Hoop in Foxhol waarschijnlijk failliet gaat. 56 medewerkers verliezen hun baan.

Lees ook:

- Scheepswerf failliet, 56 mensen op straat
- Scheepsbouw: keihard knokken om te overleven
- Wijnne Barends laat zes nieuwe schepen in India bouwen

Meer over dit onderwerp:
Havens Ondernemers economie WATERHUIZEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws