Ombudsman: 'Scheur in vertrouwen moet hersteld worden'

De Nationale ombudsman en Kinderombudsman roepen het nieuwe kabinet op de 'scheur tussen de overheid en inwoners van het Groninger aardgasgebied te herstellen'. Een stappenplan met zes concrete acties moet daarbij helpen.

'We staan aan het begin van nieuwe kansen met een nieuw aan te treden kabinet', stelt ombudsman Reinier van Zutphen. 'Groningers verdienen van de overheid een volmondig 'Ja, wij staan dichtbij u' en een haarscherpe, concrete blik op de toekomst.'

Daarnaast roept Kinderombudsman Margrite Kalverboer het nieuwe kabinet op 'de belangen en rechten van kinderen beter mee te wegen'.

De zes stappen:
1. Herstel van vertrouwen
Wees betrouwbaar in gedrag en woorden. Erken oprecht en met compassie dat wat er in Groningen is gebeurd, gebeurt en nog gaat gebeuren. Bied ruimte voor emoties, luister naar de verhalen en neem de bewoners serieus. Wees niet de laatste die luistert.

2. Verantwoordelijkheid bij de Rijksoverheid
Geef concreet invulling aan de zorgplicht van de Rijksoverheid voor de inwoners van Groningen, die geconfronteerd worden met de lasten van de gaswinning en aardbevingsproblematiek. Neem actief de verantwoordelijkheid voor de gevolgen van de gaswinning en pak de rol aanspreekpunt te zijn voor Groningers op. En neem de schadevergoedingen en het schadeherstel zelf ter hand.

3. Veiligheid inwoners voorop
Stel de veiligheid van de inwoners voorop. Zet in op en vaart achter versterking van huizen en ga na op welke manier de gaswinning substantieel kan worden verminderd. Alleen op die manier laat de overheid zien de zorgen van bewoners van Groningen over hun veiligheid serieus te nemen en de veiligheid van inwoners bij komende aardbevingen zoveel mogelijk te garanderen.

4. Ruimhartige schadevergoeding en herstel
Maak een gemakkelijke, coulante en onafhankelijke procedure om schade van inwoners te vergoeden of herstellen. Daarbij is het van belang dat er één procedure is om te voorkomen dat inwoners de weg kwijt raken of van het kastje naar de muur worden gestuurd. Beoordeel de schadegevallen vanuit een menselijk en ruimhartig uitgangspunt, heb aandacht voor het gegeven dat een huis voor de bewoner meer waarde heeft dan alleen het financiële aspect en ga uit van vertrouwen in de betrokkene.

5. Transparantie
Wees transparant over de risico's en de gemaakte keuzes om de schijn van willekeur te voorkomen. Verstrek duidelijke informatie over procedures, activiteiten, verbanden tussen diverse betrokken instanties en overlegvormen. Maak vooraf duidelijk op welke manier burgers eventueel in bezwaar of beroep kunnen gaan tegen een besluit of op welke wijze zij een klacht in kunnen dienen.

6. Maatwerk
Verbeter de mogelijkheden voor inspraak en participatie sterk. Inwoners dienen in belangrijke mate inspraak te hebben bij de keuzes die rond de versterking of het herstel van hun woning gemaakt worden.

Lees ook:
- 'Ik ben bang voor als de schoorsteen straks op m'n kop valt'
- Kinderombudsman onderzoekt gevolgen van aardbevingen
- 'Als ouders in het bevingsgebied zorgen hebben, heeft dat gevolgen voor hoe kinderen opgroeien'
- Nationale Ombudsman: 'De spaghetti ligt nog op het bord'
- Nationale Ombudsman neemt poolshoogte in Groningen
- Nationale Ombudsman maakt gehakt van optreden instanties in aardbevingsgebied (2016)
Meer over dit onderwerp:
dossieraardschok GRONINGEN
Deel dit artikel:

Recent nieuws