Arriva blijft Groningse treinvervoerder: dit verandert er

De Arriva GTW-DMU in het nieuwe groenblauw
De Arriva GTW-DMU in het nieuwe groenblauw © Arriva/ Maral Grunn
Arriva mag tot 2035 het regionale treinvervoer in Groningen en Friesland verzorgen. De vervoerder zet nachttreinen in tussen Groningen en Leeuwarden en zet in op hybride en elektrische treinen.
Dat maakten de provincies Groningen en Friesland dinsdagmiddag bekend. Arriva won de aanbesteding voor de nieuwe concessie. Die geldt voor vijftien jaar.
Arriva blijft daardoor in Groningen verantwoordelijk voor de treinverbindingen Groningen-Delfzijl, Groningen-Roodeschool, Groningen-Leeuwarden, Groningen-Veendam en Groningen-Bad Nieuweschans/Leer.
Dit verandert er vanaf 2020:

1. Nieuwe, hybride treinen

De provincies schreven in de aanbesteding dat het gebruik van duurzame brandstoffen wenselijk is. Daar geeft Arriva gehoor aan. Ze stapt over van dieseltreinen naar hybridetreinen met batterijpakketten, die omgebouwd kunnen worden naar elektrische treinen. De batterijen worden opgeladen door remenergie. De treinen moeten 80 procent minder CO2 uitstoten.
De treinen worden uitgedost in de nieuwe blauwgroene kleur van Arriva. De vervoersmaatschappij gaat rijden met twee toestellen. De huidige GTW-DMU wordt onder handen genomen en daarnaast wordt de Flirtino geïntroduceerd:

2. Betere stoelen en wifi-verbinding in de trein

De treinen krijgen verder een nieuw reizigersinformatiesysteem, stiltecoupés en meer beenruimte. In totaal moeten er 30 procent meer zitplaatsen komen. Aan lampjes aan de buitenkant kan je zien hoe veel stoelen in een coupé beschikbaar zijn. Reizigers mogen meebeslissen over het interieur.
Arriva belooft verder beterschap op het gebied van internet, met een vernieuwde, snelle wifi-verbinding. Zelfs de perrons moeten van internet worden voorzien.

3. Inchecken met mobiel en bankpas

Dat geeft reizigers bijvoorbeeld de mogelijkheid om ter plekke online tickets te boeken voor de trein, een ander speerpunt van Arriva. Behalve online en via je ov-chipkaart, moet je bij de vervoerder ook kunnen inchecken met bankpas en mobiele telefoon.

4. Nachttrein tussen Leeuwarden en Groningen

De verbinding tussen Leeuwarden en Groningen krijgt extra sneltreinen in de avonduren tot middernacht. Er komt een tweede sneltrein ook op zaterdag- en zondagmiddag en altijd tot 20.00 uur. Ook komt er een nachttrein van Groningen naar Leeuwarden om 2.23 uur - en op vrijdag- en zaterdagnacht om 3.23 uur.

5. Meer treinen rondom Eemshaven

Tussen Groningen en de Eemshaven komen extra ritten tot 20.00 uur. In de ochtendspits komen twee extra ritten tussen Warffum en Groningen. Na 2023 komt er rechtstreeks vervoer tussen Eemshaven en Leer. Ook wil Arriva dan een verbinding tussen Delfzijl en Veendam hebben.

Trein naar Stadskanaal

De nieuwe vervoerder werd in de aanbesteding ook verplicht om mee te werken aan een onderzoek naar het uitbreiden van treinverbindingen. Zo moet worden onderzocht of de trein naar Veendam verder kan rijden naar Stadskanaal, en kan de verbinding naar Leer mogelijk worden uitgebreid naar Bremen.

Twintig extra banen

Arriva gaat door de uitbreidingsplannen uit van twintig extra banen voor machinisten en stewards. Het bedrijf wil inzetten op banen voor mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.
Arriva is sinds 2005 verantwoordelijk voor het regionale treinverkeer in Groningen en Friesland. Daarvoor was het regionale treinverkeer in handen van het voormalige NoordNed.
Drie partijen deden mee aan de aanbesteding, maar alleen Arriva heeft een bieding gedaan.