Beslissing over transferium bij Tynaarlo uitgesteld

© Provincie Drenthe
De raad van Tynaarlo is nog steeds verdeeld over de komst van transferium De Punt. Het besluit over de komst van een ov-knooppunt is daarom twee weken uitgesteld.
Dat meldt
.
Vanaf 2013 wordt al gesproken over de komst van een transferium bij De Punt aan de oostkant tussen de A28 en de afrit Eelde. Het gaat om maximaal vijfhonderd parkeerplaatsen, een knooppunt voor buslijnen en een nieuwe op- en afrit.
Provincie Drenthe ontwikkelt het transferium, dat in totaal twaalf miljoen kost. In februari werd het ontwerp gepresenteerd aan raadsleden van Tynaarlo en Statenleden van de provincie Drenthe. De gemeente Tynaarlo moet toestemming geven voor wijziging van het bestemmingsplan.

Tegen filevorming tussen Eelde en Groningen

Met het transferium hoopt de Drentse gedeputeerde Henk Brink meer reizigers richting Groningen in de bus, en dus uit de auto, te krijgen. Want ook al gaat de zuidelijke ringweg van Groningen op de schop, voor de dagelijkse filevorming tussen Eelde en Groningen lost dat niets op, zo wijst onderzoek uit.

Wachten tot het nuttig wordt

PvdA, GroenLinks en Leefbaar Tynaarlo zijn echter zeer kritisch over de plannen. 'Is de P+R bij De Punt een speeltje of een oplossing voor een daadwerkelijk probleem?', vraagt PvdA-raadslid Anneke Lubbers zich af. Volgens haar ligt het ov-knooppunt te ver weg van de woonplaatsen en biedt het transferium bij Haren al genoeg parkeerruimte aan auto's.
Ik heb nog geen enkel argument gehoord waarom dit nuttig zou zijn
Jurryt Vellinga - Leefbaar Tynaarlo
'Ik heb nog steeds geen enkel argument gehoord waarom dit nuttig of noodzakelijk zou zijn', zegt Jurryt Vellinga van Leefbaar Tynaarlo. 'Wij stellen voor: wacht hiermee totdat een transferium wel nuttig of noodzakelijk is. Het kan best dat dit moment nooit komt.'

Jarenlange discussie

Over het transferium is jaren gesteggeld. Er lag eerst een plan voor een grootschalig transferium, aan de oostzijde van de afrit, vlak tegen het Drentsche Aa-gebied aan, voor maximaal tweeduizend auto's. Niet alleen de grootte, maar ook de druk op het natuurgebied stond veel partijen tegen. Uiteindelijk is na veel discussie gekozen voor een kleiner alternatief op een locatie dicht tegen de snelweg aan. Toch krijgt ook die nog niet de neuzen dezelfde kant op.