Taxichauffeurs Groninger binnenstad slaan alarm: 'Gemeente, ga met ons in gesprek'

Taxi's bij de tijdelijke standplaats op de Grote Markt
Taxi's bij de tijdelijke standplaats op de Grote Markt © Martijn Klungel/RTV Noord
Zelfstandige taxichauffeurs in de gemeente Groningen maken zich zorgen. Steeds meer busbanen mogen ze niet meer gebruiken, waardoor ze vaker moeten omrijden. Omdat de prijs voor een ontheffing in de binnenstad ook nog eens meer dan verdubbeld is, luiden de chauffeurs de noodklok: ‘Gemeente, ga met ons in gesprek.'
Het is een regenachtige zaterdagnacht wanneer taxi’s zich bij de tijdelijke standplaats verzamelen. Vanwege de verbouwing van de Grote Markt is het onduidelijk hoe ze precies moeten staan. De één staat half op de weg, de andere rijdt het gebied op waar voetgangers lopen.

'Het is nu zo chaotisch'

Taxichauffeur Ajay Ramsoebhag ziet de situatie met lede ogen aan. Al 15 jaar brengt hij mensen van A naar B. ‘Het is hier nu zo chaotisch', vertelt de ervaren chauffeur. Hij vindt de huidige situatie met de tijdelijke standplaats rommelig én onveilig. Bovendien laat overleg met de gemeente te wensen over.
Ook moet hij vaker omrijden, omdat taxichauffeurs verschillende busbanen niet meer op mogen. Tijdens een rit richting het zuiden van Stad laat Ajay zien waar taxi's in het verleden wel langs mochten, maar nu niet meer. Het gaat onder andere om de busbanen bij de Peizerweg, Westerhaven, Paterswoldseweg en de Vrydemalaan. 'Overdag scheelt het echt wel tijd als we wel over die busbanen mogen rijden', legt Ajay uit. Iets wat een aantal jaren geleden nog wel mocht.
Bekijk hier het gesprek met drie bezorgde taxichauffeurs:
Taxichauffeurs Groninger binnenstad slaan alarm: 'Gemeente, ga met ons in gesprek'
De gemeente is door de wijziging minder goed bereikbaar. Het gevolg: stijgende kosten die worden doorberekend aan de klant. En het levert vervelende situaties op. Ook omdat de chauffeurs niet worden ingelicht door de gemeente over welke busbanen ze wel of niet mogen gebruiken.

'Sorry'

Hetzelfde geldt voor afsluitingen: 'Het enige wat je dan tegen de klant kan zeggen is: 'Sorry, maar gisteren was dit nog niet zo'', legt Ajay uit.
Het kost de taxichauffeurs klanten. Ook de stijgende kosten van verzekeringen en de aankoop van een ontheffing helpen niet mee: 'Ik red het tot ik het kan redden, maar als het niet meer gaat, dan gooi ik de handdoek in de ring en ga ik iets anders doen. Dat moment komt steeds dichterbij', zegt collega-chauffeur Ramo Gopal.
RTV Noord ging mee op pad met taxichauffeur Ajay Ramsoebhag:
Taxichauffeur Ajay Ramsoebhag: 'Ik red het tot ik het kan redden'
Ook taxi-collega René Bouwman stoort zich aan het gebrek aan communicatie. Hij zegt meermaals te hebben geprobeerd om in contact te komen met de gemeente. Hij heeft onder andere bezwaren ingediend. Op die bezwaren is uitgebreid gereageerd door de gemeente, maar daarna stopt het contact ook.
Het liefst wil hij een overlegstructuur tussen de gemeente en de taxichauffeurs. Maar tegelijkertijd weet hij ook dat het lastig wordt. 'Doordat er zoveel kleine taxi-ondernemers zijn is het heel lastig om met de gemeente in gesprek te komen, want wie is de vertegenwoordiger van de taxibranche?'
Ajay Ramsoebhag hoopt dat er snel verandering komt in de situatie: 'Het werk is leuk, maar het wordt wel steeds minder leuk vanwege de nieuwe regels', zegt hij.
Verkeerswethouder Phillip Broeksma wil alleen schriftelijk reageren op de zorgen van de taxichauffeurs. Via zijn woordvoerder laat hij weten dat busbanen drukker worden en daarom is gekozen om taxi's niet meer toe te staan.

Meer geld voor ontheffing is 'een keuze'

'Ze zijn met name bedoeld om het collectief vervoer een vlotte route door de Stad te geven. Veel taxi's zijn echter individueel vervoer', zo staat in de verklaring. 'Ook zijn enkele busbanen niet meer toegankelijk met de taxi vanwege de verkeersveiligheid of overlast.'
Over verhoging van de ontheffing zegt de gemeente dat het 'een keuze' is geweest. De prijs voor taxi-auto's op fossiele brandstoffen is 297 procent verhoogd. Elektrische taxi's hoeven niks te betalen voor de ontheffing. 'Op deze manier komen we bedrijven die investeren in duurzaamheid tegemoet', staat in de verklaring.

Gemeente staat open voor overleg

De gemeente bevestigt dat er op dit moment geen overlegstructuur is met taxichauffeurs. 'De gemeente wil graag zo'n structuur opzetten. We gaan binnenkort met een aantal taxichauffeurs in gesprek over het beleid van de gemeente Groningen', valt te lezen in de schriftelijke verklaring.