Doorboorde spoorbrug over Ems is total loss: minstens vijf jaar geen treinverkeer mogelijk

De vernielde spoorbrug over de Ems bij Weener moet volledig vervangen worden. Dat meldt de Deutsche Bahn (Duitse Spoorwegen). Dat betekent dat er minstens vijf jaar geen treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer mogelijk is.
Donderdagavond
een vrachtschip de spoorbrug. Niet alleen het middengedeelte is daarbij beschadigd, maar ook het fundament van de brug is vernield, zegt Deutsche Bahn-woordvoerder Egbert Meyer-Lovis.
Naast een nieuw fundament is ook een compleet nieuw ontwerp nodig. Daarnaast moeten de nodige vergunningen geregeld worden. Al met al een langjarige klus, zo zegt de woordvoerder.

Treinverkeer

Dat heeft niet alleen gevolgen voor het scheepvaartverkeer, maar vooral voor het treinverkeer tussen Bad Nieuweschans en Leer. Arriva-treinen kunnen vanaf Groningen niet verder dan Bad Nieuweschans.
Vanaf daar moeten reizigers richting Leer verder met bussen die Arriva inzet. Op het traject Groningen-Leer reizen dagelijks gemiddeld twee- tot drieduizend reizigers met de trein. In die cijfers zijn ook reizigers tussen bijvoorbeeld Winschoten en Groningen meegerekend.

Miljoenenschade

De schade aan de brug wordt op minstens tien miljoen euro geschat. De Duitse politie doet onderzoek naar het ongeluk. Uit dat onderzoek moet blijken wie de schuldige is.

Treinverbinding met Bremen

De provincie Groningen strijdt al jaren voor een snellere treinverbinding met Bremen. Na een langdurige lobby heeft Brussel dit jaar acht miljoen euro beschikbaar gesteld om het plan concreet te onderzoeken. Het is nog onduidelijk wat de gevolgen van de vernieling zijn voor deze plannen.

Scheepvaartverkeer

Binnenvaartschepen kunnen vrijdagmiddag gedeeltelijk weer onder de vernielde brug doorvaren. Het zeevaartverkeer is wel gestremd. Er varen jaarlijks ongeveer 10.000 schepen onder de spoorbrug door.