'Juist nu kan een ondernemer zich tonen als groen voorbeeld'

Karel Jan Alsem
Karel Jan Alsem © RTV Noord
Wat betreft het stimuleren van vergroening en verduurzaming zet de overheid stappen terug, signaleert marketingdeskundige Karel Jan Alsem. Hier ligt dus een fraaie kans voor mkb-ers om het goede voorbeeld te geven, aldus Noordzaken-expert Alsem.
Begin maart was de ‘Nationale Week zonder vlees en zuivel’. De reden waarom dit is ingesteld is vrij duidelijk: dierlijke producten eten belast het milieu zwaar. Het is veel duurzamer om ‘de koe ertussenuit te laten’ en zelf plantaardig te eten dan de koe zijn menu te laten omzetten in vlees en melk.

Keuzes gemakkelijker maken

Nou is iets opleggen aan mensen op voedingsgebied een heikel punt en ook niet de juiste weg. Mensen willen zelf hun keuzes kunnen maken. Wat kun je dan als overheid of bedrijf het beste doen om een bijdrage te leveren aan duurzaamheid?
Het antwoord op die vraag is niet zo ingewikkeld maar de uitvoering wel: zorg er allereerst voor dat consumenten makkelijker duurzame keuzes kunnen maken. Maak daarnaast niet-duurzame keuzes minder aantrekkelijk.

Weinig vergroening de komende jaren

Gezien de samenstelling van het nieuwe kabinet denk ik dat we op het gebied van verduurzaming de komende vier jaar weinig van die kant kunnen verwachten. Zo is dezer dagen een eerder aangenomen diervriendelijke wet door de nieuwe Tweede Kamer weggestemd.
Daar komt bij dat ook Europa zich sterk laat beïnvloeden door actiegroepen die duurzaamheid niet bovenaan hebben staan: een wet tegen milieuonvriendelijke bestrijdingsmiddelen is onder druk van boeren met tractoren in Brussel ingetrokken.
Dat betekent dat er een extra grote verantwoordelijkheid ligt bij het bedrijfsleven.

Supermarkten komen in beweging

Het is dan ook mooi om te zien dat grote supermarkten als Albert Heijn en Jumbo zeer actief meededen in die week. ‘Probeer voor de ‘plant’aardigheid eens wat anders’ riep Albert Heijn. De grootgrutter introduceerde een jaar geleden ook al het ‘plantaardige merk’ Terra waar steeds meer producten onder vallen. Jumbo heeft na die week zelfs als eerste supermarkt besloten geen ‘kiloknallers’ voor vlees meer te verkopen.

Radicaal advies

Dergelijke initiatieven sluiten aan op een advies van wetenschappers aan de regering. Zij pleiten voor een stop op reclame voor niet-duurzame consumptie. Denk aan vliegreizen en fashion. Behoorlijk radicaal is dat. De wetenschappers zeggen er trouwens bij dat zo'n rem op reclame zeker niet genoeg is om duurzamer consumeren te stimuleren: er zijn meer maatregelen nodig zoals prijsveranderingen.

Als mkb'er een goed voorbeeld geven

Wat kun je als mkb-er bijvoorbeeld doen als je de aarde een goed hart toedraagt? Denk nou niet dat wat je doet niks bijdraagt, omdat het 'maar een druppel op een gloeiende plaat is'. Onderzoek toont namelijk aan dat keuzes van consumenten mede worden bepaald door ‘sociale invloeden’.
Jij als ondernemer bereikt met je uitingen via bijvoorbeeld sociale media consumenten. En je inspireert ook andere bedrijven. Je hebt dus invloed.
Als mkb'er zou je dus met het zichtbaar maken van jouw duurzame keuzes consumenten een duwtje kunnen geven richting meer duurzaam gedrag. Mensen zijn eerder geneigd wat te doen, wanneer ze anderen dat ook zien doen. Kortom: door het goede voorbeeld te geven stimuleer je anderen om het ook te doen!
Dr. Karel Jan Alsem is Lector Marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en directeur van Hanze onderzoeksinstituut Marklinq. Hij is ook docent Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.