'Weet je het als ondernemer even niet meer? Denk aan je knikkertijd'

André Miedema
André Miedema © RTV Noord
Ondernemerscoach André Miedema ziet zijn cliënten worstelen. Ondernemers kampen met de naweeën van de covid-pandemie, de kosten zijn opgelopen, personeel is moeilijk te vinden en de economische situatie is onzeker. Miedema adviseert ze te terug te denken aan de tijd van knikkeren op het schoolplein.
Op het schoolplein werd bij mij vroeger een tijdlang veel geknikkerd. Met een zakje gekochte glimmers kon je meedoen. Potjes spelen, knikkers winnen, ze weer verliezen. Opgaan in het spel, beter proberen te worden, tegenstanders slim uitkiezen, een beter knikkerzakje kopen, nieuwe knikkerbanen aanleggen, verschillende spelsoorten spelen, tot en met complete meerdaagse toernooien aan toe.

Nieuwe knikkers

Ik zag bijzondere dingen. Ik voelde jaloerse bewondering voor die echt goede knikkeraars. En een afkeuring richting kinderen die niet zoveel voorstelden als speler, maar vanuit thuis konden rekenen op een eindeloze verse stroom aan nieuwe knikkers. Het bijzondere was dat beiden de knikkerarena ten goede kwamen.
Na een tijdje bloedde het toch dood. Met de tijd verschoof ook de interesse. De daling in kijkers en knikkeraars versterkten elkaar in een neerwaartse spiraal. En op een ochtend liep de laatste knikkeraar het plein op met een volle zak en keek verdwaasd om zich heen. De knikkertijd was voorbij.

Altijd nieuwe knikkers

Zie het knikkeren van toen als het ondernemen van nu. Ondernemers hebben lange tijd in voorspoed gespeeld. Groei, groei, groei. Velen kon naar de knikkerbank en eenvoudig versgemaakte knikkers lenen. Het leek wel alsof er via een magische achterdeur altijd een stroom van nieuwe spelers, kijkers en knikkers beschikbaar kwam.
Maar sinds een paar jaar is de knikkerarena van aard veranderd. Twee jaar coronamaatregelen en sinds kort sterk stijgende prijzen hakken er in. Verse knikkers zijn duur of niet meer verkrijgbaar. Ooit vaste kijkers verliezen interesse, willen een ander spel, worden te oud of kunnen de prijs voor een potje kijken niet meer betalen.
In hoe een ondernemer met deze nieuwe tijd omgaat, herken je de knikkeraar
André Miedema - Ondernemerscoach
In hoe een ondernemer met deze nieuwe tijd omgaat, herken je een knikkeraar. Misschien ging het je eigenlijk altijd alleen maar om de knikkers. Maar de tijd van zonder moeite winnen is misschien voorbij.
Je voelt dat het spelletje je eigenlijk al nooit interesseerde. Kijkers waren er voor je aanzien en een groeiende zak met knikkers. Meer dan interen op je gevulde knikkerzak, zit er wellicht niet in.

Je eigen knikkeraarsprofiel

Of ben je die spelverliefde knikkeraar? Iemand die een kleine, trouwe schare kijkers heeft en een vaste plek en manier om te knikkeren. Die nooit veel aandacht aan de voorraad in de knikkerzak schonk, zo lang als er maar net voldoende was om door te gaan.
Dan kun je nu misschien niet meer verder, al wil je het nog zo graag. Het is dan tijd om wat nieuws te verzinnen om je levensonderhoud mee te betalen. Maak van het knikkeren maar een hobby dan.
Misschien herken je jezelf in de knikker-innovator. Degene die altijd nieuwe spelvormen verzint en nieuwe knikkerbanen maakt.
Gebruik dan nu je knikkerzak voor experimenten en om zelf goed te worden in de nieuwe bedenksels. Dit wordt dan misschien wel de meest uitdagende tijd ooit voor je.
Er zijn vast nog andere types te bedenken. Ik nodig je uit je eigen knikkeraarsprofiel te maken. Wie ben jij in het spel en de knikkers? Hoe eerlijker je daarin bent, des te sneller ontstaat er voor jou de volgende stap. Wat die ook is.
Deze tijd is dus, naast ‘crisis’ en ‘transitie’, ook een kans om erachter te komen wie je werkelijk bent, als ondernemer.
André Miedema is organisatieadviseur en ondernemerscoach.