Ruim 200 bushaltes verdwenen in Groningen

Bushalte langs de Hoofdweg in Bellingwolde
Bushalte langs de Hoofdweg in Bellingwolde © Geert Jan Darwinkel/ RTV Noord
De afgelopen vijf jaar zijn er ruim tweehonderd bushaltes geschrapt in onze provincie. Dat is een afname van vijftien procent. In Drenthe verdween zeventien procent van de haltes, in Friesland werd de afgelopen jaren zeven procent van de opstapplaatsen geschrapt. Daarmee verdwenen procentueel gezien in Noord-Nederland de meeste haltes. Dat blijkt uit onderzoek van de samenwerkende regionale omroepen.
Uit de cijfers blijkt dat door het schrappen van de bushaltes het aanbod van openbaar vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe de afgelopen jaren behoorlijk is verschraald. Zeeland en Flevoland zijn de enige provincies waar meer haltes bijkwamen dan dat er verdwenen.

Meer dorpen zonder busvervoer

Door het schrappen van de bushaltes is het aantal dorpen en buurtschappen zonder directe busverbinding landelijk met 67 toegenomen. In onze regio raakten veertien woonplaatsen de afgelopen vijf jaar de busverbinding kwijt. Het gaat om Kropswolde, Ommelanderwijk, Stedum, Oostwold, Veelerveen, Vriescheloo, Nieuw Scheemda, De Maten, Steendam, 't Waar, Oosteinde, Lettelbert, Nieuw Beerta en Midwolde.
Het totale aantal dorpen en buurtschappen in Groningen dat geen busverbinding meer heeft komt daarmee op 67. In totaal verdwenen er de afgelopen vijf jaar 208 bushaltes in Groningen.

Directe verbindingen

De belangrijkste reden voor het schrappen van de opstapplaatsen is het 'rechttrekken' van busroutes. Daardoor rijdt een bus niet meer door een dorp of wijk, maar stopt alleen nog langs een hoofdweg. Het idee is dat de bus dan sneller van punt A naar punt B rijdt en daarmee een beter alternatief vormt voor de auto. Hierdoor wordt de afstand tot een bushalte in sommige gevallen wel veel groter.
Ook lijn 10 verdwijnt vanaf zondag 17 juli van de Grote Markt
Ook lijn 10 verdwijnt vanaf zondag 17 juli van de Grote Markt © Marten Nauta/RTV Noord
Een voorbeeld hiervan is Grijpskerk. Hier zijn de afgelopen jaren zes haltes in het dorp geschrapt en is er één voor teruggekomen. Deze ligt bij het treinstation, ruim 350 meter buiten het dorp. Dit gebeurde ook net over de provinciegrens in Peize, waar de bus alleen nog langs de N372 stopt. De afstand van de dorpskern tot aan de halte is daarmee ruim een kilometer geworden.
Geschrapte haltes per gemeente
De onderzoekers hebben het aantal opstapplaatsen uit de dienstregeling van 2018 vergeleken met het aantal haltes voor 2023. In het geval er tussentijds sprake was van een gemeentelijke herindeling, is voor de oude cijfers de nieuwe gemeentegrens aangehouden.

Eemsdelta: - 9 haltes
Groningen: - 39 haltes
Het Hogeland: - 15 haltes
Midden-Groningen: - 36 haltes
Oldambt: - 22 haltes
Pekela: - 5 haltes
Stadskanaal: - 5 haltes
Veendam: - 16 haltes
Westerkwartier: - 31 haltes
Westerwolde: - 30 haltes

Voor dit onderzoek is gekeken naar haltes voor lijnbussen. Opstapplaatsen voor metro, tram, veerboot maar ook buurtbus of hubtaxi zijn dus buiten beschouwing gelaten. Een halte waar meerdere bussen stoppen, wordt gezien als één opstapplek.