Brandweer over redding bewoner zinkend schip: 'Iedereen was euforisch'

Het zinkende zeilschip in het Eemskanaal
Het zinkende zeilschip in het Eemskanaal © ProNews
Een zinkend zeilschip in de haven van Farmsum bezorgde de brandweer deze week een uitdagende klus. Vooral omdat zich aan boord nog een persoon in een luchtbel bevond. 'Toen we aankwamen was het schip nog aan het kapseizen', blikt bevelvoerder Dennis Klasen van Brandweer Delfzijl terug.
Klasen doet zijn verhaal op de site van de brandweer.

Schip met heftrucks gestabiliseerd

De melding van het zinkende schip in de haven komt maandag aan het begin van de middag. Een omstander weet te vertellen dat er nog iemand in het schip aanwezig is. De bevelvoerder is op dat moment met zijn ploeg net op de terugweg van een inzet in Uithuizen. Binnen een enkele minuten zijn ze in Farmum. 'Toen we aankwamen was het schip nog aan het kapseizen', blikt Klasen terug.
'Het eerste waarop we ons richtten was daarom het stabiliseren van het schip. Het personeel van de scheepswerf dacht goed mee en kwam met het idee om de mast vast te zetten met behulp van heftrucks.'
Een reddingsduik is heel gevaarlijk in een wrak
Richard Lubben - Officier van Dienst Brandweer
Om het slachtoffer uit zijn benarde positie te bevrijden, maakt de brandweer een reddingsplan, vertelt Klasen. 'Waar zit het slachtoffer precies en hoeveel lucht heeft hij nog? Door te kloppen op het schip konden we redelijk goed bepalen waar hij zich bevond.' Klasen geeft opdracht om met behulp van een reddingszaag een gat te zagen in het dek van het schip. 'Het voordeel van deze zaag is dat je de diepte per centimeter kunt instellen, zodat je niet gelijk een enorm gat maakt met het risico om het slachtoffer te raken.'
Zodra het gat groot genoeg is, kan slachtoffer met een speciale brancard van boord gehaald worden. De persoon blijkt onderkoeld, maar mankeert volgens de brandweer verder weinig. Het slachtoffer wordt per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
De hulpdiensten aan boord van het zinkende schip
De hulpdiensten aan boord van het zinkende schip © Brandweer Groningen
Officier van Dienst Richard Lubben, die van verder weg moet komen, is ter plaatse als het gat al is gezaagd. Onderweg maakte hij een afweging tussen de verschillende scenario's om de man te redden.

Geen reddingsduik

'Het was bijvoorbeeld ook een optie dat we een reddingsduik hadden moeten doen, maar dat is heel gevaarlijk in een wrak. Dus dan hadden we de risico’s heel goed moeten afwegen. Gelukkig was dat niet nodig omdat ze het slachtoffer er via het gat in het dek uit konden halen.'
Volgens de brandweer is een inzet als deze 'zeldzaam'. 'Wat meehielp is dat verschillende collega’s van de brandweer werkzaam zijn in de scheepsbouw', zegt Klasen. 'Iedereen was euforisch na de inzet. Het slachtoffer heeft er niks aan overgehouden. Al met al de perfecte uitkomst.'