Zeventig tekeningen van de gasverhoren gebundeld: 'Niet iedereen verdiende een tekening in kleur’

Heleen van den Broek tekende alle getuigen van de parlementaire enquêtecommissie. Nu zijn de tekeningen gebundeld in een boekje.
Terwijl de illustrator uit Noordhorn werkt aan een ander project zet ze ‘op de achtergrond’ de verhoren van de parlementaire enquêtecommissie op. Het verhoor van een onderzoek van het Staatstoezicht op de Mijnen zet haar aan om te gaan tekenen.

Henk Kamp in kladje

‘Het begon heel spontaan want ik zat gewoon te luisteren en vond het zo bijzonder wat zij zei. Dat ben ik gaan noteren en uiteindelijk tekenen. Dat heb ik op Twitter gezet en toen kwam de vraag: ga je oud-minister Henk Kamp ook tekenen?’
Daar zit Van den Broek eigenlijk niet op te wachten. ‘Ik had zoiets: ik kan nauwelijks naar die man luisteren op tv, laat staan hem goed te bestuderen en lang te kijken om hem te kunnen tekenen. Toen heb ik maar een kladje van hem gemaakt…’
Van den Broek laat 'kladjes' zien
Van den Broek laat 'kladjes' zien © Tristan Braakman/RTV Noord

Zeventig getuigen getekend

De verhoren van de commissie-Van der Lee grijpen Van den Broek en ze gaat steeds meer tekeningen maken. ‘En op een gegeven moment dacht ik: die persoon wil ik wel tekenen, de ander misschien. Maar dat werd een rare lijst, daar kwam ik niet uit. Dus ben ik gaan terugkijken en heb ik alles maar getekend.’
Uiteindelijk maakt Van den Broek zeventig tekeningen. Ze portretteert ook de enige getuige die niet komt opdagen: president-directeur van Esso Nederland Joost van Roost. ‘Hij schitterde in afwezigheid. Maar hij hoort wel in dit boek, dus een kladje…’, wijst Van den Broek.
Een favoriete tekening heeft Van den Broek niet. ‘Ze zijn me allemaal heel dierbaar. Maar ik vind die van Sijbrand Nijhoff (gedupeerde. red) wel heel bijzonder. Hem heb ik pas in december getekend toen ik een weekje op Schier zat. Hij was zo verbitterd, tot op het bot geëmotioneerd. Dat liet mij niet koud.’

Aan de kant van gedupeerden

Het valt op dat vooral gedupeerden in kleurrijke aquarellen zijn gevangen, bestuurders en topmannen getekend op een ‘kladje’, zoals Van den Broek het zelf noemt. ‘Dat is omdat ik voor gedupeerden ben en niet voor de mannen die voor het geld gaan. Zo heb ik ook naar de verhoren geluisterd, dat is mijn persoonlijke perspectief.’