Holland Norway Lines verruilt Eemshaven voor Cuxhaven en Emden (update)

Rederij Holland Norway Lines (HNL) vaart vanaf midden april niet langer vanuit de Eemshaven naar Noorwegen. Veerboot MS Romantika wijkt voorlopig uit naar de Duitse havenstad Cuxhaven. Voor het zomerseizoen wil HNL de activiteiten vervolgens naar Emden verplaatsen en van daaruit de vaarverbinding met Kristiansand in Noorwegen onderhouden.
Holland Norway Lines houdt vrijdagmiddag in Emden een persconferentie waar details over de toekomst van de veerdienst bekend worden gemaakt.
De rederij heeft de afgelopen weken naar eigen zeggen hard gezocht naar alternatieve havens 'die reizigers regelmaat en voorspelbaarheid bieden en zo weer afvaarten garanderen', laat Holland Norway Lines in een korte mededeling weten.
Geen kade
De overtocht Eemshaven - Kristiansand werd vorig jaar april in gebruik genomen. Aanvankelijk met veel succes; de boot was regelmatig volgeboekt. Maar de laatste maanden kwam er steeds vaker een kink in de kabel. De afvaart vanuit Eemshaven werd regelmatig geannuleerd, omdat er geen kade in de Eemshaven beschikbaar is voor de MS Romantika. Dit leidde tot ontevreden reacties van teleurgestelde passagiers.
Seaports: jammer dat HNL vertrekt
Groningen Seaports laat in een eerste reactie weten het besluit van Holland Norway Lines te betreuren. 'We vinden het jammer dat ze weggaan', zegt woordvoerder Tim Lambeck. 'Maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze zelf voor een eigen, geschikte aanmeergelegenheid zouden moeten zorgen. Wat ons betreft is de realisering van deze kade nog steeds mogelijk.'
Groningen Seaports laat in een eerste reactie weten het besluit van Holland Norway Lines te betreuren. 'We vinden het jammer dat ze weggaan', zegt woordvoerder Tim Lambeck. 'Maar we hebben vanaf het begin duidelijk gemaakt dat ze zelf voor een eigen, geschikte aanmeergelegenheid zouden moeten zorgen. Wat ons betreft is de realisering van deze kade nog steeds mogelijk.'
Holland Norway Lines zei afgelopen week nog de Eemshaven bovenaan haar lijstje te hebben, maar dat andere, Duitse, havens eveneens in beeld waren, met Emden als eerste optie. 'Het is puzzelen. De oplossing is afhankelijk van de partijen, de handtekeningen, de logistiek, en contracten. Er zijn meerdere scenario's. We willen nu niet de onderhandelingen en gesprekken beïnvloeden', verklaarde de rederij eerder.
We hebben een perspectiefrijke businesscase
Het lukte de rederij sinds januari niet tot een overeenkomst te komen met Groningen Seaports over het gebruik van de kade in de Beatrixhaven, een van de havenbekkens in de Eemshaven. Volgens Groningen Seaports was dat omdat HNL niet met een onderbouwd plan voor de aanpak van de kade kwam, hoewel de beheerder van de Eemshaven daar meermaals op zou hebben aangedrongen.
HNL bestrijdt de lezing van Groningen Seaports dat de veerdienst zijn zaken niet op orde had. 'Zo zit het niet. Het ligt genuanceerder', aldus de rederij, die hier verder niet op in wil gaan.
Herfinanciering
Wat het afblazen van de afvaarten en het ontbreken van een kade in de Eemshaven voor de financiële positie van HNL betekent is niet duidelijk. Eerder liet de directie weten in november vorig jaar een herfinanciering overeen te zijn gekomen met de aandeelhouders.
Banken zijn in elk geval niet bereid gebleken geld te steken in het initiatief. 'We hebben een perspectiefrijke businesscase', liet de top van het bedrijf recent weten. 'Dat zie je ook aan de passagiersaantallen en de boekingen voor dit jaar. Dus daar hebben we alle vertrouwen in. Het niet kunnen afmeren is momenteel een risico. Dat moet gewoon op zo'n kort mogelijke termijn voor elkaar.
Update: dit artikel is aangevuld met een reactie van Groningen Seaports.