Provincie: 'Holland Norway Lines wil dit najaar dolgraag terug naar Eemshaven'

De MS Romantika aan de ketting in de Eemshaven
De MS Romantika aan de ketting in de Eemshaven © ANP
‘We hebben alles uit de kast getrokken’, zegt de provincie Groningen. Het was niet genoeg om te voorkomen dat Holland Norway Lines (HNL) verhuist naar de Duitse havenplaatsen Cuxhaven en Emden. Maar volgens de provincie wil de veerdienst naar het Noorse Kristiansand eind dit jaar terugkeren naar de Eemshaven.
Gedeputeerde IJzebrand Rijzebol van Economische Zaken was stomverbaasd toen hij donderdagavond het bericht van Holland Norway Lines las dat de veerboot MS Romantika vanaf half april gaat varen vanuit de Duitse havens, en dat er helemaal niks werd gemeld over de Eemshaven.

Crisisoverleg bij provincie

Een dag eerder had Rijzebol op het provinciehuis nog crisisoverleg gehad met de directie van Holland Norway Lines. ‘Omdat ons door HNL was gevraagd de helpende hand uit te steken’, verklaart Rijzebol, die het vertrek van de veerdienst ‘een gemiste kans’ noemt.
In dat gesprek presenteerde HNL volgens Rijzebol Cuxhaven en Emden als tussenoplossingen. De rederij zou in het najaar aan de slag gaan met plannen voor de realisatie van een afmeerkade in de Eemshaven, dat de definitieve haven voor de veerdienst zou worden.
Rijzebol: ’Wat ik gisteren las klopte helemaal niet met wat we woensdag hadden besproken. Ik heb onmiddellijk contact gezocht en de directie verzekerde me opnieuw dat de Eemshaven nog altijd bovenaan het lijstje staat en dat ze alleen voorlopig naar Cuxhaven en Emden gaan.’
Een auto bij de terminal van Holland Norway Lines in de Eemshaven
Een auto bij de terminal van Holland Norway Lines in de Eemshaven © ANP

10 tot 15 miljoen euro nodig

HNL heeft voor alle havens een aparte businesscase gemaakt en volgens Rijzebol is die voor de Eemshaven nog altijd de gunstigste. Mits daar een kade wordt gerealiseerd, het breekpunt tot nu toe. Het lukte HNL echter niet de benodigde 10 tot 15 miljoen aan investeringsgeld voor de aanpassing van de kade bijeen te krijgen.
De provincie is daarbij bereidwillig op allerlei manieren te helpen, aldus de gedeputeerde, maar alleen onder de voorwaarde dat HNL langjarig vanuit de Eemshaven blijft varen. ‘Ik heb alles aangeboden wat we konden, ook financieel, via een lening. We zouden ook bij de NOM (Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij, red.) langs kunnen gaan voor ondersteuning. We hebben alles uit de kast gehaald om ze aan ons te binden.’

Plannen

In de voorbije maanden hebben zowel havenbeheerder Groningen Seaports en de provincie - als grootaandeelhouder van de haven - er bij Holland Norway Lines veelvuldig op aangedrongen concrete plannen in te leveren, zegt Rijzebol. Die bleven volgens hem uit. ‘En de rederij wist dat ze per 1 oktober vorig jaar geen voorrang meer hadden op de kade die ze gebruikten. Maar we wachten nog steeds op plannen van ze.’
Vrijdagmiddag houdt Holland Norway Lines in Emden een persconferentie over de toekomst van de veerdienst naar Noorwegen.