Hogelandster politiek betreurt besluit Holland Norway Lines: 'Veerdienst was goed voor dit gebied'

De MS Romantika
De MS Romantika © Holland Norway Lines
De gemeente Het Hogeland vindt het jammer dat Holland Norway Lines (HNL) verhuist naar de Duitse havenplaatsen Cuxhaven en Emden. Er wordt dan ook gehoopt op een snelle terugkeer naar Groningen. 'De verbinding is een flinke plus voor de Eemshaven én voor de gemeente.'
'Het vertrek betreuren wij natuurlijk. De veerverbinding tussen Eemshaven en Kristiansand is een waardevolle aanvulling op de activiteiten in de haven. De cijfers wezen uit dat het potentieel van die verbinding bijzonder groot is', laat het college van burgemeester en wethouders weten. 'De kansen die er waren voor toerisme en werkgelegenheid in Het Hogeland hadden we graag samen verzilverd.'

Rederij goed gezind

De gemeente zegt de rederij altijd ter wille te zijn geweest, en er onder meer voor gezorgd te hebben dat HNL een eigen faciliteit in de Eemshaven kon realiseren. De vergunning daarvoor is in oktober vorig jaar verleend. 'Dat hier nog geen gebruik van is gemaakt, is erg jammer', aldus het college.
Het college hoopt dat de rederij weer snel terugkeert naar de Eemshaven: 'De verbinding is een flinke plus voor de Eemshaven én voor de gemeente.'

In gesprek blijven

Partijen in de gemeenteraad hopen ook op een snelle terugkeer van de veerdienst. 'Het was mooi dat mensen naast de veerdienst ook Het Hogeland bezochten en daar soms verbleven. Dat is goed voor dit gebied', zegt Roelf Torringa, fractievoorzitter van GemeenteBelangen.
'Maar al het gedoe rondom de veerdienst was wel slecht voor ons imago. Dat mensen geen goede service kregen, dat straalde toch af op ons gebied. Dat was nadelig in mijn beleving en we hopen dat ook dat er een goede veerdienst terugkeert.'

'Hier zijn alleen maar verliezers'

'Jammer dat het op deze manier is gelopen. Hier zijn alleen maar verliezers. Voor het gebied gaat weer wat werkgelegenheid verloren', laat CDA fractievoorzitter Kor Berghuis weten. 'We hopen dat men achter de schermen met elkaar in gesprek blijft en er een oplossing komt om alsnog een toekomstbestendige veerdienst naar Noorwegen te realiseren. Eentje waarop je kunt vertrouwen dat hij te allen tijde ook vaart. Dit geldt zowel voor de toerist maar ook voor ondernemers die gebruik willen maken van de veerdienst en daar dan ook investeringen kunnen en willen doen.'