‘In onze nieuwe woning begint de sloop, nu worden wij kapotgemaakt’

Overleven in eigen huis
We hebben bezwaar gemaakt, maar dan word je gewoon een juridisch moeras ingetrokken
Juridisch moeras
‘Ik weet niet of ik dit nog red…’

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat meer Groningers klachten houden als hun versterkingstraject is afgerond. Dat ziet aardbevingscoach Melanie Postma ook in de praktijk. Postma werkt voor de gemeente Groningen en helpt gedupeerden. ‘Mensen worstelen met allerlei dingen als ze het hele traject achter de rug hebben. En dat zijn dingen die we niet echt hadden verwacht.’
‘Deze mensen staan in de boeken als ‘klaar’ of ‘afgerond’. Maar dat blijkt het niet te zijn. En hoe meer huizen worden opgeleverd, hoe meer problemen we tegenkomen. We onderzoeken nu wat we daar mee moeten doen.’
En dan staat veel bewoners nog iets te wachten. De verwerking van wat er gebeurd is.
‘Je kunt het vergelijken met rouw’, zegt haar collega Jodi Kremer. ‘De moeilijkste periode begint na de begrafenis en als er steeds minder bezoek komt. Dat zie je hier ook. Het gevoel van onveiligheid is nu weg, gedoe met instanties, stress en geldzorgen verdwijnen en dan komt er ruimte voor verwerking.’
‘Mensen moeten leren het een plek te geven. Ze hebben veel meegemaakt en moesten gedwongen uit hun huis. Dat blijft een wond die snel open gaat als je ergens tegenaan loopt.’
Waarschuwing: ‘Na versterking is het niet klaar’

Volgens de NCG was het bouwdepot van de familie Noorlander leeg door gestegen bouwkosten. Daar is een correctie op uitgevoerd. ‘Dit extra budget kunnen mensen via een subsidiebesluit aanvragen. In dit geval is er een vaststellingsbesluit (adres is afgerond) verstuurd, terwijl de subsidie nog niet was toegekend. Dat gaat wel gebeuren, zodat deze mensen de kosten voor de restpunten kunnen betalen. Dat dit tot verwarring leidt, begrijpen wij. Het vaststellingsbesluit had nog niet verstuurd moeten worden.’
Volgens de NCG worden woningen niet opgeleverd als er teveel ‘restpunten’ zijn. ‘Voor het herstellen daarvan wordt altijd een termijn afgesproken. (...) Heeft de eigenaar het opleverdocument getekend, dan is er nog sprake van een garantietermijn.’
‘Ontdekt de eigenaar binnen de garantietermijn na de oplevering toch nog een restpunt, dan kan hij dit melden bij de aannemer. Deze is dan verplicht dit op te lossen. Komt de eigenaar er niet uit met de aannemer, dan kan hij de NCG bellen. NCG neemt dit dan op met de aannemer.’