Volkswagen moet Stadjer die sjoemeldiesel kocht 3.000 euro betalen: 'Ik ben besodemieterd'

Paul Gelderman met zijn Volkswagen Polo uit 2011
Paul Gelderman met zijn Volkswagen Polo uit 2011 © Eigen foto
Volkswagen moet de Stadjer Paul Gelderman een schadevergoeding van 3.000 euro betalen omdat zijn Polo was uitgerust met sjoemelsoftware. Door die technologie leek de dieselauto bij emissietests schoner dan hij in werkelijkheid was.
Volkswagen rustte dieselauto's tussen 2009 en 2015 uit met software die ervoor zorgde dat de gemeten uitstoot van stikstofoxide in testomstandigheden binnen de wettelijke normen bleef.
Dat was ook het geval bij de Volkswagen Polo van Gelderman. En dus maakte de Duitse autofabrikant zich volgens de kantonrechter in Groningen schuldig aan oneerlijke handelspraktijken en bedrog. De rechter deed dinsdag uitspraak in de zaak die in december diende. De rechter stelde ook vast dat Volkswagen Europese regels voor emissies had overtreden.

'Bedonderd'

'Het is een mooie uitspraak en een mooie overwinning', zegt Gelderman. 'De Consumentenbond vindt het bedrag van 3.000 euro eigenlijk nog te laag, maar we zijn hier elk geval al heel tevreden mee. De rechter heeft ook bevestigd dat ik bedonderd ben, in iets andere bewoording weliswaar...'
De Consumentenbond deed eerder een oproep voor een proefproces en daar meldde Gelderman zich voor aan. 'Waarom? Omdat ik besodemieterd bent door VW. Ze zeiden dat het een schone auto was, maar dat was niet waar. De Consumentenbond heeft mij uitgekozen voor het proefproces, misschien wel omdat ik de auto echt uit milieuoverwegingen heb gekocht.'

Folder

Gelderman kocht zijn Polo in 2011 en is nog steeds eigenaar van de wagen. 'De prachtige folder van Volkswagen waarin staat hoe schoon de auto wel niet is, die heb ik bewaard. Die folder hebben we ook nog tijdens het proces laten zien.'
'De meeste mensen kopen juist een dieselauto omdat ze veel rijden, maar ik heb mijn auto gekocht omdat hij schoon zou zijn. Ik rijd ook niet giga-veel. Dat kon ik ook bewijzen aan de hand van de kilometerstand.'
Het gaat Gelderman vooral om het principe. 'Iemand op internet zei: hij doet het om het geld. Dat heeft me geraakt. Dat is niet waar. De mensen die me kennen weten dat dat niet zo is. Ik doe het namelijk ook voor al die andere mensen.'

Vier zaken

De rechtszaak is een van de vier zaken die stichting Volkswagen Group Diesel Efficiency Stichting en de Consumentenbond zijn begonnen namens individuele kopers van sjoemeldiesels. Onlangs oordeelde de rechtbank in Haarlem ook al dat Volkswagen een koper van zo'n auto 3.000 euro schadevergoeding moet betalen. 'Ik wil die andere eigenaren van auto's met sjoemelsoftware oproepen zich ook bij de Consumentenbond te melden. Volkswagen heeft het heel lang lopen rekken. Dit gedoe, het loopt al zeven jaar. Toen was die auto veel meer waard', zegt Gelderman.
Ons doel is dat Volkswagen inziet dat het beter is om om tafel te gaan en tot een schikking te komen
De Consumentenbond
'Volkswagen zei tijdens het proces ik de schade bij mijn dealer moest verhalen, want die heeft me immers de auto verkocht. Nou, daar ben ik echt boos om geworden. Je had ze moeten horen praten, die advocaten van VW: ik zou dit voordeel van de auto hebben en dat voordeel... Ik dacht heel even dat ze zouden zeggen dat ik geld zou moeten toeleggen', zegt Gelderman lachend.

Collectieve schadevergoeding

De Consumentenbond is blij met het oordeel, maar hoopt Volkswagen er vooral toe te bewegen met een collectieve schadevergoeding voor Nederlandse gedupeerden te komen. 'Tot op heden is er geen compensatie betaald in Nederland. We kunnen procedure na procedure voeren tot we een ons wegen, maar ons doel is dat Volkswagen inziet dat het beter is om om tafel te gaan en tot een schikking te komen.'

Tot 80.000 eigenaren

Volgens schattingen van de Consumentenbond zijn er in Nederland tussen de 150.000 en 180.000 eigenaren van sjoemeldiesels van de Volkswagen Group, waar ook merken als Audi, Seat en Skoda onder vallen. De fraude met de emissietests heeft het concern wereldwijd al miljarden aan boetes en reparatievergoedingen gekost.
De eerste slag is een daalder waard
Paul Gelderman - Volkswagen Polo-bezitter
Volkswagen laat in een reactie weten dat de uitspraak nog niet bindend is en dat er nog beroep mogelijk is. 'We zullen de uitspraak bestuderen en dan mogelijke vervolgstappen bekijken.'
Gelderman vreest dat VW inderdaad in hoger beroep gaat. 'Dat doen ze immers al zeven jaar. Ik hoop dat ze nu hun wonden likken en zeggen dat ze fout zijn geweest. Maar dat zullen ze niet doen. Nou ja, de eerste slag is in elk geval een daalder waard', zegt de Polo-bezitter.

Geen wrok tegen VW

'Het gaat me niet om het merk VW', benadrukt Gelderman, 'want mijn Polo is een heel goede auto, hij is onlangs voor zevende keer door de keuring geweest.'
Betekent dit nu ook dat als zijn Polo uiteindelijk het loodje legt, dat Gelderman opnieuw voor een Volkswagen gaat? 'Ja, ik denk het wel. Ik heb mijn zinnen al gezet op de VW 2 die in 2025 uitkomt, een volledig elektrische auto. Voor net onder de 25.000 euro, redelijk betaalbaar dus. De eerste 3.000 euro is alvast binnen', lacht hij.