Hyperloop bij Meerstad op losse schroeven

Zo moet de Hyperloop eruit komen te zien
Zo moet de Hyperloop eruit komen te zien © Hardt Hyperloop
Hoewel de Hyperloop-initiatiefnemers zeggen Meerstad nog altijd bovenaan hun lijstje te hebben staan, neemt de onzekerheid over de aanleg van de testbaan voor de supersnelle vacuumtrein toe. De gemeente geeft voorrang aan de aanleg van een zonnepark. Als Hyperloop niet snel met plannen komt, wordt de aanleg ervan ‘lastig’.
Al sinds de eerste presentatie van de plannen voor de bouw van het European Hyperloop Center in december 2019, wacht de gemeente op een ontwerp en de aanvraag van vergunningen. Tot nog toe heeft (stichting) European Hyperloop Center die niet aangeleverd, ondanks aandringen van de kant van zowel de gemeente als de provincie. Oorspronkelijk zouden de eerste voertuigen in 2022 door de buis bij Meerstad zoeven.

Haast maken

In de afgelopen maanden is in een aantal gesprekken de techneuten uit Delft te verstaan gegeven dat ze voort moeten maken met het indienen van plannen voor het hypermoderne transportmiddel. Maar EHC zegt meer tijd nodig te hebben. De gemeente zet druk op EHC omdat in de polder bij Meerstad ook een zonnepark en een elektriciteitsstation worden gebouwd.
De procedures daarvoor zijn bijna klaar en binnenkort ligt de vergunning ter inzage. Wanneer EHC op dat moment geen eigen vergunningaanvraag heeft ingediend, ‘dan wordt de realisatie van de Hyperloop in polder Lageland lastig’, schrijft de gemeente.

Hyperloop verdwenen in de tekeningen

In de nieuwste plantekeningen van de driehoek tussen het Slochterdiep en het Eemskanaal is de Hyperloop al verdwenen en is alleen nog een zonnepark ingetekend. De gemeente had samen met EHC in 2021 vijf voorkeursvarianten voor het drie kilometer lange hyperlooptraject gepland, maar die zijn in de plannen niet meer terug te vinden.
Hardt liet eind januari aan de gemeente weten nog zeker een jaar nodig te hebben voor een vergunningaanvraag. Alle tijd en energie van European Hyperloop Center gaat momenteel naar de bouw van een tijdelijke testbaan in Veendam, zegt mede-oprichter Sascha Lamme van van Hardt Hyperloop, het bedrijf waar EHC onder valt.
We zijn volledig gefocust op Veendam
Sascha Lamme - EHC
‘We zijn volledig gefocust op Veendam’ aldus Lamme. ‘Als dat is gerealiseerd kunnen we de technologie laten zien en zal ook nieuwe energie ontstaan.’ Lamme verwacht dat het nieuwe investeerders zal trekken en ook andere hyperlooppartijen die hun eigen technieken willen komen testen. Het zal volgens Lamme ervoor zorgen dat dan ook de stap kan worden gezet naar fase twee, de bouw van de drie kilometer lange testfaciliteit bij Meerstad.
‘Daar is op dit moment minder nadacht voor’, verklaart Lamme. ‘We zijn nog steeds een startup die met subsidie opereert. Dus moeten we gewoon heel erg goed met onze mensen en middelen omgaan.’

Alternatieve locaties

EHC heeft inmiddels geïnformeerd naar alternatieve locaties voor het European Hyperloop Center. ‘Het hoeft niet honderd percent per se in Meerstad te zitten. Dat is geen harde eis. Maar we willen het wel heel graag in Groningen realiseren. We denken nu na over een goede aanpak.’
Financieel is de zaak voor de plannen in Meerstad helemaal rond liet Lamme eerder weten. EHC is begroot op zo’n dertig miljoen euro. Een Europees innovatiefonds steunt het project met vijftien miljoen euro. De ministeries van Economische Zaken en Klimaat en van Infrastructuur en Waterstaat geven 4,5 miljoen voor ontwikkeling van de hyperlooptechniek.
Van de provincie Groningen ontvangt Hardt Hyperloop drie miljoen euro. Mocht EHC besluiten niet in Groningen aan de slag te gaan, dan is de kans groot dat de regionale overheden subsidies terugeisen.

Schuurt al langer

Eigenlijk schuurt het al sinds de start van het project tussen de op techniek gerichte jonge ondernemers uit Delft en de regionale overheden, die voort willen maken met het plan. Hardt Hyperloop liet zich nauwelijks in de regio zien en gemeente en provincie vragen zich al langer af hoe groot de ambitie van de startup is om in Groningen de plannen van de grond te trekken.
© Loek Mulder/ RTV Noord

Hoe staat het met de plannen in Veendam?

In Veendam bouwt European Hyperloop Center op het terrein van containeroverslagbedrijf Husa, parallel aan het spoor, een 420 meter lange baan voor het testen van de wisseltechniek van de hyperloop. Met zo’n honderd kilometer per uur zullen daar de capsules door de buis gaan. Deze testbaan wordt, net als de faciliteit die bij Meerstad was gepland, opengesteld voor andere bedrijven die werken aan hyperloop-technieken.
Aan de 35 stalen buizen voor het traject in Veendam wordt momenteel gewerkt bij het bedrijf Mercon in Gorinchem. Komend najaar worden die per vrachtwagen naar Veendam gereden. Volgende week begint aannemer Avitec uit Stadskanaal met de bouw van de ondergrond waar de buizen op moeten worden geplaatst. Dat werk zal tegen de bouwvak gereed zijn.
Wat is een hyperloop?

Een hyperloop is een transportsysteem waarbij capsules met personen of goederen dankzij de lage luchtweerstand tot duizend kilometer per uur door vacuüm gezogen buizen worden geschoten. Een rit Amsterdam-Parijs zou dan een half uur duren. De werking van de hyperloop doet denken aan buizenpost, maar behalve luchtdruk wordt er ook gebruik gemaakt van magnetisme. De baan wordt opengesteld voor ontwikkelaars uit de hele wereld.