TenneT kiest voor ‘ouderwetse' vakwerkmasten en stopt met gebruik van wintrackmasten

Net nu de nieuwe hoogspanningsverbinding tussen de Eemshaven en Vierverlaten bijna klaar is, wordt bekend dat TenneT stopt met het bouwen van de zogeheten wintrackmasten die nog wel in Groningen zijn neergezet.
Wintrackmasten bestaan uit twee 55 tot 75 meter hoge witte pylonen waarin de stoomkabels worden gehangen. In het noorden van Groningen zijn 120 van deze masten gebouwd voor de nieuwe verbinding van 380.000 volt. Tegen de masten is veel verzet geweest. Tegenstanders vinden dat de masten het landschap verpesten. Dat TenneT stopt met het gebruik van de masten, nu ze net in Groningen zijn neergezet, valt hen rauw op het dak.
‘Bij de plannen voor nieuwe hoogspanningsverbindingen van 380.000 volt is het uitgangspunt dat we gebruik maken van vakwerkmasten’, zegt woordvoerder Matthijs Coops van netbeheerder TenneT. Vakwerkmasten zijn de ‘ouderwetse’ masten die overal in Nederland te vinden zijn.
Vijftien jaar lang
‘We hebben vijftien jaar lang die wintrackmasten gebouwd in verbindingen op het hoogste stroomniveau’, vervolgt Coops. ‘Daar stoppen we nu mee, omdat we de voordelen die er waren inmiddels ook met de klassieke masten kunnen bereiken. Dat heeft te maken met smallere magneetvelden, makkelijker onderhoud en lagere kosten.'
De voordelen kunnen we inmiddels ook bereiken met vakwerkmasten
Vierverlaten-Ens
Die nieuwe variant van de vakwerkmast wordt gebruikt bij vijf nieuwe hoogspanningsverbindingen die de komende jaren worden aangelegd. ‘Dat geldt dus ook voor het tracé tussen Vierverlaten en Ens in de Noordoostpolder’, zegt Coops.
'Schokkend en wrang'
Tegen de nieuwe masten is bezwaar gemaakt door natuur- en bewonersorganisaties. Jaap Wolters uit Groot Wetsinge is een van de mensen die jarenlang strijd hebben gevoerd tegen de komst van de wintrackmasten. Dat TenneT, nu het tracé in Groningen bijna klaar is, stopt met de bouw van nieuwe masten, noemt hij ‘heel erg schokkend en heel wrang’.

Impact
‘De impact van deze wintrackmasten op het kwetsbare en historische landschap in het Reitdietdiepdal is gigantisch’, zegt hij. ‘Het is schaamteloos en meedogenloos. Deze masten zijn zó massief, zó massaal en zó aanwezig dat alle kleine huizen, maar ook de monumenten zoals de molen en boerderij Schellingeheerd bijna worden weggedrukt en overmeesterd.'
Het is schaamteloos en meedogenloos
Wolters noemt het ‘een verstandige keuze’ dat TenneT stopt met het bouwen van nieuwe wintrackmasten. ‘Maar voor ons is het te laat. We hebben jarenlang gestreden voor de ondergrondse aanleg van de hoogspanningsverbinding, wat volgens mij een volstrekt uitvoerbare optie was geweest, en wat dit gebied zou hebben verdiend.’
'Neiging om te verdwijnen in het landschap'
Als het om masten gaat, is de vakwerkmast een veel betere keuze dan de wintrack, vindt Wolters: ‘Vakwerkmasten hebben de neiging om te verdwijnen in het landschap, ook omdat ze grijs zijn. Ze hebben de eigenschap dat je ze niet echt meer ziet als je hier langer woont. Maar de wintrackmasten trekken echt een hekwerk door het Groninger landschap.’

'Niet te compenseren'
Volgens de inwoner van Groot Wetsinge wordt er wel gesproken over compensatie. ‘Maar dit is eigenlijk niet te compenseren. We willen nu in overleg met de provincie en de gemeente Het Hogeland, en misschien ook wel met TenneT, bezig met een goede landschapsvisie. Wierden zouden voor zover mogelijk hersteld kunnen worden.'
'En we willen graag de oorspronkelijke structuur van sloten en voetpaden terugbrengen. Het hoeft niet allemaal in één jaar. Het belangrijkste is dat er straks voor ons nageslacht en het geslacht daarachter een wierdelandschap ligt dat bewaard is gebleven.'
TenneT kiest voor ‘ouderwetse' vakwerkmasten