Bezuinigingen in het busvervoer, Midden-Groningen schrikt van wegvallen buslijn in Muntendam

Een bus bij het Hoofdstation in Groningen
Een bus bij het Hoofdstation in Groningen © RTV Noord
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Midden-Groningen is niet te spreken over het verdwijnen van buslijn 174 in 2024. Het vervallen van de buslijn is een van de optionele maatregelen van ov bureau Groningen Drenthe, mochten er meer bezuinigingen nodig zijn dan vooraf gepland.
Ov bureau Groningen Drenthe kondigt voor 2024 een serie aan maatregelen aan om de bezuinigingen in te vullen. Er moet ten minste vijf miljoen euro bezuinigd worden. In een zwarter scenario is dat bedrag zelfs zeven miljoen euro. Volgens het bureau is de vervoersvraag na corona verminderd.

Geschrokken

Gemeente Midden-Groningen is geschrokken van het mogelijk verdwijnen van de buslijn door Muntendam. 'Bezuinigingen op het busvervoer tasten de leefbaarheid van onze gemeente aan', zegt wethouder van verkeer en vervoer Erik Drenth. 'Eerder werden we al geconfronteerd met het wegvallen van alle trein- en regionale busverbindingen in Sappemeer, nu dreigt Muntendam een belangrijke verbinding te verliezen.'

'Neerwaartse spiraal'

Hij vervolgt: 'Het busvervoer in onze gemeente is in een neerwaartse spiraal beland, want het doek lijkt ook gevallen voor de spitslijn 107 tussen Zernike en Stadskanaal.'
Die rit verdwijnt in 2024, zo valt te lezen in het ontwerp voor de dienstregeling in 2024. 'Door steeds minder lijnen daalt het gebruik van het busvervoer, wat leidt tot minder opbrengsten en nog meer bezuinigingen. Iedereen die aangewezen is op het openbaar vervoer is daarvan de dupe.'
Wij vinden een extra bezuiniging in tegenspraak met de ambitie om stad en platteland dichter bij elkaar te brengen
Erik Drenth - Wethouder Midden-Groningen
Drenth vindt dat het juist in de dorpen binnen Midden-Groningen belangrijk is om voorzieningen in stand te houden. 'Daar zetten wij ons als gemeente voor in en we hopen dat andere overheden dat ook doen. Wij vinden een extra bezuiniging in tegenspraak met de ambitie om stad en platteland dichter bij elkaar te brengen.'
Welke buslijnen verdwijnen?
De volgende lijnen staan volgens ov bureau Groningen Drenthe op de nominatie om te verdwijnen.

Stadslijnen:
- Stadslijn 8 tussen Hoofdstation en Europapark vervalt.
- Stadslijn 9 vervalt op zaterdag tussen Paddepoel en Zernike
- Stadslijn 17 Europapark - industrieterrein Zuidoost integreert in streeklijn 76 of 178.
- Stadslijn 18 tussen P+R Hoogkerk en Zernike rijdt niet in de kleine vakanties.

Streeklijnen:
- Buslijn 35 tussen Groningen en Oldehove: ritten in de avond tussen Aduard en Oldehove vervallen.
- Buslijn 36 tussen Oldehove en Winsum rijdt alleen in de spits.
- Buslijn 41 tussen Appingedam en Uithuizen: de avondritten vervallen.
- Buslijn 817 tussen Beerta en Woldendorp: de scholierenrit tussen Nieuw Beerta en Woldendorp vervalt.
- Buslijn 107 tussen Stadskanaal en Zernike vervalt.

Extra maatregelen

Volgens het ov bureau staan er ook nog een aantal buslijnen in een optioneel pakket. 'Mocht besloten worden bovenop de maatregelen nog eens 2,15 miljoen euro extra te bezuinigen op de dienstregeling, dan zijn er aanvullende maatregelen om de bezuiniging in te vullen', zo schrijft het bureau.
In dat lijstje staat dus buslijn 174. Ook buslijn 36 tussen Oldehove en Winsum vervalt dan volledig. Buslijn 17 tussen Winschoten, Beerta, Oostwold en Scheemda en Buslijn 43 tussen Woldendorp en Delfzijl komen in het geval van meer bezuinigingen ook te vervallen. Stadslijn 8 (Groningen - Hoogkerk) en Stadslijn 19 (Groningen Europapark - Vestdijklaan) staan ook in het lijstje.
De gemeente Midden-Groningen wil in gesprek met de provincie en het ov-bureau om de bezuiniging 'zo snel mogelijk' van tafel te krijgen.