Schade stroompiek Meeden kost Enexis tonnen: 'Kan ik ook een voorschot krijgen?'

Medewerkers van Enexis geven uitleg aan de inwoners van Meeden
Medewerkers van Enexis geven uitleg aan de inwoners van Meeden © Jeroen Willems/RTV Noord
Bewoners van Meeden die dit weekend schade hebben opgelopen aan hun elektrische apparaten door een stroompiek krijgen alles vergoed. Dat beloofden medewerkers Enexis maandagavond tijdens een druk bezochte informatieavond in dorpshuis De Rode Beuk in Meeden.
Woordvoerder Cyriel Hamstra van Enexis begon de avond met een verontschuldiging en een uitgebreide uitleg over wat er zaterdag precies fout is gegaan. Er blijkt een fout te zijn gemaakt bij het vervangen van een transformator. De werkzaamheden werden uitgevoerd omdat er de laatste weken problemen waren op het spanningsnet in Meeden.
'Een half uur nadat de werkzaamheden waren afgerond kwamen er allemaal telefoontjes bij ons binnen. We hadden al snel door dat er iets goed mis was gegaan', zegt Hamstra.

'Zwevend net'

Er blijkt dat de monteurs bij de werkzaamheden een bepaalde kabel zijn vergeten waardoor er een 'zwevend net' is ontstaan. Dit heeft een spanning van 400 volt veroorzaakt op het stopcontact van verschillende huizen in een bepaald gebied van Meeden. Volgens woordvoerder Hamstra heeft het incident ook op de monteurs veel impact gehad.
'Die zaten er terneergeslagen bij. Dit had niet zo gemoeten', aldus Hamstra.

Maatwerk

Bij bezoekers leven veel vragen rondom de afhandeling van de schade. 'Wat nou als een van mijn apparaten in het aankomende jaar stuk gaat. Kan ik de schade dan alsnog verhalen?', vroeg een meneer. 'En wat nu als ik niet zo bemiddeld ben maar ik toch snel een nieuwe koelkast wil, kan ik dan ook een voorschot krijgen?', vroeg een vrouw.
Bezoekers werden al snel gerustgesteld. Medewerkers van Enexis gaven aan dat alle schades worden vergoed en dat de netbeheerder probeert om zoveel mogelijk maatwerk te leveren.

Grote en kleine schades

Grofweg worden de schades ingedeeld in twee categorieën. Een klein schadegeval betreft een of twee apparaten en kan met het opsturen van een factuur gemakkelijk worden afgehandeld. Gaat het om meer dan twee apparaten dan wordt het als grote schade behandeld en zal er een schade-expert worden ingeschakeld om het schadebedrag te bepalen.
Op de uitleg kwam nog wel wat commentaar, maar over het algemeen waren de bezoekers aardig tevreden met de uitleg. Op de niet beantwoorde vragen belooft Enexis dinsdag terug te komen.

Schade gelijk opgenomen

Aan het eind van de avond konden bezoekers zich gelijk melden bij de medewerkers van Enexis om de schade op te laten nemen. Vooral de wat oudere bewoners maakten hier gretig gebruik van.