In één week twee incidenten met asielzoekers in bus 73: 'Niet volledig te voorkomen'

Ondanks genomen maatregelen zijn incidenten op lijn 73 tussen Ter Apel en Emmen niet te voorkomen. Dat erkent ook busvervoerder Qbuzz. Reizigers ervaren nog altijd onveilige situaties.
De problemen op de buslijn tussen Stadskanaal en Emmen, die ook Ter Apel aandoet, zijn niet nieuw. Verschillende maatregelen zouden moeten voorkomen dat er zich incidenten voordoen met bewoners van het aanmeldcentrum.
Zo rijdt er al jaren een speciale pendelbus voor asielzoekers tussen Ter Apel en Emmen. Zogenaamde hosts moeten in deze bus reizigers vanuit het aanmeldcentrum begeleiden. Ook worden er op het station in Emmen boa’s en toezichthouders ingezet.
Het blijkt onvoldoende. In de afgelopen dagen werden er twee incidenten gedeeld met de redactie van RTV Noord.
Gescheld richting passagiers en chauffeur
Loes Platen (19) uit Ter Apel voelde zich zaterdagmiddag bedreigd door bewoners van het aanmeldcentrum die in de bus contant wilden betalen. Dat kan niet meer, en dus vroegen de asielzoekers haar en andere passagiers om voor hen een kaartje te kopen.
Emiel Veerbeek maakte iets soortgelijks mee. Op dezelfde buslijn wilden dinsdagmiddag zes mannen meereizen zonder te betalen. Volgens Veerbeek was er sprake van verbaal geweld van de mannen richting de chauffeur.
'Politie-inzet niet nodig'
'De praktijk laat zien dat de maatregelen de situaties van zaterdag en dinsdag helaas niet volledig kunnen voorkomen', aldus een woordvoerder van Qbuzz. De busvervoerder laat weten dat de chauffeurs in beide gevallen melding hebben gemaakt bij de verkeersleiding. 'In beide situaties is de politie ingeschakeld.'
Bij het incident op zaterdag zijn de passagiers die niet betaald hadden en andere passagiers hebben lastiggevallen voor vertrek de bus uit gegaan. Daarom was politie-inzet volgens Qbuzz niet meer nodig. Bij de situatie op dinsdag hebben boa’s op station Emmen de niet betalende passagiers opgevangen.
'Enorm vervelende ervaring'
'We vinden het een enorm vervelende ervaring voor andere reizigers en voor onze chauffeurs', laat Qbuzz weten. De vervoerder heeft ook contact gehad met Platen en haar moeder. 'We hebben aandacht voor de belevenissen, gevoelens en zorgen en delen deze met alle betrokken partijen om herhaling zoveel mogelijk te voorkomen.'